Školy řeší, jak odhalit šikanu. Obracejí se na psychology a prověřují i svá vlastní bezpečnostní opatření. To vše po zveřejnění případů týrané učitelky z Prahy. Například v Děčíně absolvovali někteří učitelé speciální psychologické školení a učili se, jak odhalit šikanu v úplném zárodku a zastavit ji.
Šikana je jako infekce. Ministerstvo připravuje příručku, jak ji likvidovat rychle
Psychologové potvrzují, že rychlost je zásadní. Šikana se totiž podobá infekci, a čím déle trvá, tím více žáků se do ní zapojuje a prohlubuje se trauma oběti.
Školní inspektoři v celé České republice zjistili od loňského září devět případů, kdy vedení školy neřešilo šikanu ve třídách. Ve školách často chybí školní psychologové. Třeba Děčín usiluje třetím rokem o dotaci, aby mohl pracovní místa zřídit.
Ministerstvo školství slibuje více peněz a taky manuál pro školy. „Měla by to být právní kuchařka, aby školy věděly, jakým způsobem mají postupovat,“ uvedla ministryně školství Kateřina Valachová.
Videa se šikanou sítích
Na internetu jsou desítky videí, kde proti šikaně různě bojují samy děti. Jsou mezi nimi i skutečné příběhy. Podle psychologů je zásadní, aby si učitel udržel respekt celé třídy. Aby bylo jasno, že pravidla určuje on.
Pro oběť nebo svědky šikany je potom klíčové, mít se komu svěřit. Proto jsou ve školách schránky důvěry, kam mohou děti nepozorovaně vložit své vzkazy. Na některých školách jsou ale schránky pod kamerami nebo přímo u ředitelny. Například v Ústí nad Labem dala primátorka Věra Nechybová pokyn přemístit schránky na jiné místo.
Ministerstvo školství chce příručku pro školy vydat ještě tento měsíc. Poprvé bude počítat i s možností šikanovaného učitele. Nepotrestaní žáci podle psychologů pak často šikanují i v dospělosti, třeba kolegy v práci.