Policie odložila trestní oznámení Českých drah, kterým se nelíbil průběh miliardové arbitráže se Škodou Transportation. Plzeňská strojírna žádala doplatek za elektrické lokomotivy, které od ní dráhy nakoupily, dopravce to odmítal a požadoval pokutu za pozdní dodávku. Podle policie se ale nestal žádný trestný čin. Dráhy chtějí, aby kroky policie a dozorujícího státního zástupce posoudilo Nejvyšší státní zastupitelství.
Prohrou ČD v arbitráži se Škodou se policie nezabývá. Dráhy to chtějí změnit
České dráhy mají podle rozhodčího soudu doplatit Škodě 1,2 miliardy korun. Dráhy chtěly, aby okolnosti arbitráže prošetřila policie, ta ale případ již odložila, sdělil státní zástupce Boris Havel. Nešlo podle něj o podezření z trestného činu.
ČD s odložením případu nesouhlasí, obrátily se proto na Nejvyšší státní zastupitelství. „Nejvyššímu státnímu zastupitelství byla 19. ledna doručena stížnost poškozených Českých drah, o této stížnosti teď bude Nejvyšší státní zastupitelství rozhodovat,“ uvedl mluvčí NSZ Petr Malý.
Lokomotivy typu Škoda 109E provozované jako řada 380 objednaly dráhy v Plzni v roce 2004. Za dvacet třísystémových elektrických lokomotiv měly zaplatit zhruba 2,5 miliardy korun. Převzít je měly v roce 2008, v té době ale Škoda teprve představila první prototyp a až o dva roky později začal zkušební provoz. Dráhy lokomotivy formálně převzaly v roce 2013. Za takové zpoždění požadovaly ČD smluvní penále zhruba 700 milionů korun. V listopadu 2015 však rozhodčí soud naopak nařídil drahám uhradit 1,2 miliardy, které Škoda požadovala jako doplatek kupní ceny.
Ministr dopravy Dan Ťok označil výsledek arbitráže za skandální, kritizoval také fakt, že ČD nakonec celou částku uhradily. „Rozhodčí soud v tomto sporu rozhodl skandálním a protiprávním způsobem. Stát nemůže být trestaný za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a bez povolení jezdit například v Německu. Po představenstvu Českých drah požaduji využití všech právních prostředků, aby zaplacené peníze mohly vymáhat zpátky,“ sdělil ministr loni v dubnu v tiskovém prohlášení.
Lokomotivy řady 380 dráhy převzaly, když získaly schválení příslušných úřadů pro provoz v zemích, kde to dopravce požadoval. Stále však přetrvává jeden velký problém. V současnosti lokomotivy pravidelně zajíždějí do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska, mohou jezdit i do Polska. Nemohou však do Německa, ačkoli ČD počítaly s jejich nasazením na své mezinárodní lince Praha–Hamburk. Správce infrastruktury DB-Netz však nepovolil jejich provoz 200kilometrovou rychlostí. Drahám nakonec nevyšel ani prosincový pokus o vyslání nových lokomotiv alespoň do Drážďan.
Přes velké problémy, které České dráhy s novými stroji zakoušejí, se podařilo Škodě prodat je i dalším zákazníkům. Dvě lokomotivy zakoupila pro svoji regionální dopravu Železniční společnost Slovensko a šest jich objednala i DB pro rychlé regionální vlaky mezi Mnichovem a Norimberkem.