Od ledna platí nová pravidla pro kontroly technické způsobilosti vozidel, která s sebou přinesla řidičům potíže při měření emisí. Zatímco před změnou se kontrolní stanice nesetkávaly s tím, že by vozidla přes měření emisí neprocházela, v současnosti hlásí stanice výrazný nárůst neúspěšných majitelů aut s dieselovými motory.
Při měření emisí už nejde mhouřit oko, diesely mají problém
Bez absolvování kontroly emisí není řidič s vozidlem k technické prohlídce ani připuštěn. Podle některých provozovatelů stanic se právě doklady o emisní kontrole nezřídka vystavovaly na základě fiktivního měření. Stanice s novou povinnou výbavou už ale měří s pomocí takzvaných krabiček, což je zařízení, které přesně zaznamenává veškeré hodnoty. Kvůli novému systému měření tak řada aut překročí limit kouřivosti, což byl dosud jev téměř nevídaný.
Protože se metodika měření nezměnila, přisuzují pracovníci oslovených stanic nárůst neúspěšnosti při kontrole emisí novému nastavení nutných postupů. Nad problémy dieselových aut se spalinami už jednoduše nejde přimhouřit oko. Podle techniků stojí za nepříznivými výsledky emisních zkoušek také třeba nedostatečná údržba vozů nebo kvalita tankovaného paliva.
Nová kontrola je dražší a delší
Stanic, které měří emise, se u nás nachází kolem 3,5 tisíce, několik z nich už kvůli novým podmínkám měření už svůj provoz ukončilo. Stále jich je ale tolik, že to řidiči nepocítí. Stanic technické kontroly je pak v České republice na 370, větší z nich musely do nového vybavení investovat stovky tisíc korun, stejně tak je změny nutily přijímat nové techniky.
Nově se totiž při prohlídkách musí pořizovat obrazový záběr kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy byla tato vozidla kontrolována. Tato změna má podle záměru ministerstva dopravy omezit podvody. Kontrolní stanice kvůli novým kritériím měření často zdražily své služby, kontrola také nyní zabere delší dobu.