Správa železnic v letošní stavební sezoně plánuje 38 velkých stavebních projektů, zahájila jich už polovinu. Letos pracuje s rozpočtem 70 miliard korun, což je nejvíce ze všech dopravních oblastí. Mezi největší akce bude patřit stavba železnice na pražské letiště, která by v novém plánu měla vést až na pražské hlavní nádraží. Dalšími projekty jsou například modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží nebo stavba nové nádražní budovy ve stanici Brno Královo Pole.
PŘEHLEDNĚ: Plánované výluky na železnici kvůli letošním velkým stavbám
„Do investičních aktivit poputuje 45 miliard korun, což by mělo znamenat velké oživení pro českou železnici,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Měla by se podle něj zlepšit dojezdová doba z Prahy do Brna, a to díky návratu dálkových vlaků na trať mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Cesta přes Českou Třebovou bude zprovozněna od 1. července. „Tím se podstatně zkrátí cestování nejen mezi zmíněnými městy, ale také do metropolí Slovenska, Rakouska a Maďarska,“ dodal. Dálkové vlaky nyní jezdí z Prahy do Brna přes Vysočinu.
Kupka řekl, že v aktualizovaném projektu železnice na pražské letiště se počítá s dovedením až na hlavní nádraží. Podle něj by tato varianta měla pomoci k navázání letiště na dálkovou vlakovou dopravu, v budoucnu pak na vysokorychlostní trať. Projednávají se tři různé varianty projektu, ve všech se počítá s železnicí vedoucí až na hlavní nádraží. „Pevně doufám, že v roce 2030 se z letiště svezeme vlakem,“ dodal Kupka.
„V rámci projektu železnice na letiště letos zahájíme modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží. Pražského Smíchova se pak týká druhá část rekonstrukce tamní stanice a výstavba nové lávky přes kolejiště,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Také stanici Brno Královo Pole čeká modernizace nástupišť a výstavba nové nádražní budovy.
Stavby zapříčiní výluky
Aktuálně se staví na 174 kilometrech tratí. Stavební práce začaly v jednom z úseků plánované trati na letiště, a to mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Výstaviště. Rekonstruuje se také nástupiště v Lovosicích a nádražní budova v Karviné.
Na spojnici Brna a Havlíčkova Brodu jsou před zahájením práce v úsecích Přibyslav–Pohled a Vlkov u Tišnova – Křižanov. Miliardovými akcemi jsou také rekonstrukce úseků Lipník nad Bečvou – Drahotuše a Kyjice–Chomutov. Z hlediska bezpečnosti je pak důležitá náhrada pětikolejného přejezdu ve stanici Studénka podjezdem.
Stavby zapříčiní množství výluk. Podle Svobody bude situace lepší než minulý rok. Kvůli stavbě železnice na letiště bude až do konce příštího roku přerušen provoz vlaků mezi stanicemi Praha-Bubny a Praha-Dejvice. Od 1. července se pak na více než rok zastaví provoz mezi Kladnem a Kladnem-Dubím.
Na pravidelnou údržbu si letos Správa železnic vyhradila 18,6 miliardy korun. Nejvýznamnější jsou práce mezi Zručí nad Sázavou a Červenými Janovicemi na Kutnohorsku za 200 milionů korun.
Podle Kupky je pozitivní zpráva také nižší počet zpoždění na železnici. Počet zpožděných spojů za první čtvrtletí klesl o 12 tisíc na 55 tisíc.