Část výtvarníků kritizuje Národní galerii. Podle nich se snižuje její kvalita a nová ředitelka Alicja Knastová, která dříve působila jako šéfka Slezského muzea v Katovicích, nekomunikuje s umělci. Nedávno do pražského Veletržního paláce přinesly dvě desítky umělců vlastní díla a vystavily je tam. Vedení galerie kritiku odmítá. V Událostech, komentářích o situaci debatovali Knastová a vedoucí kulturni redakce týdeníku Respekt Jan H. Vitvar.
Podle kritika je škoda mít bílé zdi. Výstavy se připravují i tři roky, hájí se ředitelka Národní galerie
Knastová uvedla, že její cíle v Národní galerii jsou na pět let, zatím má za sebou šest měsíců. To však podle ní neznamená, že je se všemi výsledky spokojená. „Ta situace, která nastala, je samozřejmě komplikovaná i covidem. My připravujeme výstavy třeba dva tři roky,“ uvedla s tím, že před jejím příchodem se leccos nevyřešilo, nebyly připravené rozpočty.
„Do instituce musíte nejprve nastoupit, abyste se s ní dobře seznámili. Já jsem vůbec neslibovala, že během prvních šesti měsíců bude nějaká výstava. To by vám žádný seriózní manažer neslíbil,“ sdělila s tím, že na konci roku už pár projektů bude realizováno. V plánu je akce směrem k umělcům, kteří by mohli v Národní galerii vystavovat, instituce ale musí řešit obrovská rozpočtová omezení.
Vitvar chápe smysl akce umělců, jako byl Jiří David nebo František Skála, protest by ale měl směřovat jak k Národní galerii, tak i jinam. „Pro mě je to také hrozně nepříjemný pocit, když člověk přijde do Veletržního paláce a vidí ten prázdný palác, který by měl být opravdu nejlepší výstavní částí Národní galerie,“ uvedl.
Když ale člověk slyší, že se v instituci rozpočet na výstavy snížil za tři roky o polovinu, měl by podle něj protest směřovat i proti ministerstvu kultury, které Národní galerii „škrtí“. „Já bych chtěl říct, že si nesmírně vážím všech lidí, kteří v Národní galerii zůstávají, bohužel další lidi odcházejí. Teď odešla skvělá kurátorka Julia Bailey,“ sdělil Vitvar. Protest podle něj dává smysl, protože výtvarníci reagují i na to, že je zavřený pavilon v Benátkách. Z toho Vitvar viní také ministerstvo kultury, které není schopné poskytnut peníze. Označil to za skandální. Národní galerie by podle něj měla říkat hlasitěji, že je v takové situaci.
Nejde jen o naplnění prostoru
Knastová nepovažuje za problém jazykovou bariéru, což jí někteří vyčítají. Češtině ostatně navíc rozumí. Za půlrok, který strávila ve funkci, nechtěla dělat chaotické akce. „Dělal se výzkum a mně je jasné, že lidé chtějí kvalitu. Chtějí věci, které rozšiřují jejich obzory,“ uvedla s tím, že důležité je více přilákat do Národní galerie veřejnost. V kontaktu s ministerstvem prý je, doufá, že se podaří sehnat více peněz. Nejde prý jen o to naplnit prostor, jde o kvalitu.
Vitvar sdělil, že záleží na energii, která Národní galerií proudí. „Když se člověk podívá do Veletržního paláce, tak bohužel tu energii necítí. Já si myslím, a tady budu kritický k Národní galerii, že i za málo peněz se dá v tom paláci dělat hodně muziky,“ řekl s tím, že palác by mohl fungovat i jako experimentální prostor, který poukáže na to, v jaké situaci se společnost nachází. Podle Knastové se ale právě o to Národní galerie snaží, na jednom z balkonů se chystají otevřené dílny a performance.