Počet dopravních nehod na železničních přejezdech proti loňsku narostl. Do pondělí se jich stalo 101, zatímco loni do konce července to bylo 97 případů. Zemřelo zatím dvacet lidí, což je stejný počet jako za sedm měsíců minulého roku. K další nehodě, byť bez zranění, došlo na železničním přejezdu také v pondělí ráno.
Nehod na přejezdech už je letos více než vloni, od začátku roku zemřelo 20 lidí
K tragické bilanci přispěl zejména uplynulý víkend, během něhož zahynulo na přejezdech pět lidí, což je stejně jako za květen a červen dohromady nebo za celý loňský červenec.
„Dá se tedy říci, že v letošním roce je nehod na přejezdech více než v roce minulém a současně i vzrostl počet usmrcených,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
V neděli zemřela na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku po srážce se spěšným vlakem čtyřčlenná rodina – dva dospělí a dvě děti ve věku pět a osm let. Jedna žena nepřežila sobotní střet dodávky a motorového vlaku u Příčiny na Rakovnicku, dalších sedm lidí se zranilo.
V obou případech se nehody staly na přejezdech se světelnou signalizací bez závor a podle předběžných informací řidiči nerespektovali výstražná světla. „Co předběžně můžeme říct je, že přejezdové zabezpečovací zařízení, respektive světla, v době vzniku nehody byla v činnosti, a tedy blikala,“ uvedl v pondělí ve vysílání ČT24 mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
„Diagnostika zcela jednoznačně prokazovala, že v době příjezdu osobního auta a střetu, byly červená výstražná světla v činnosti,“ potvrdil také soudní znalec Jiří Martínek, který je expertem na přejezdy.
Podle Drápala z toho ale nevyplývá, že šlo u obou nehod o chybu řidiče. „Šetření je teprve na začátku a bude trvat několik měsíců, než bude závěrečná zpráva volná ke zveřejnění,“ upřesnil Drápal. Ze statistik však podle něj ve valné většině případů vyplývá, že za nehodami stojí nezodpovědné chování řidičů či chodců.
S tím souhlasí i Martínek: „Přejezdy nejsou nebezpečné nebo špatně zabezpečené. Proč se stávají tragédie na přejezdech, to není otázka na technika, ale na někoho, kdo se zabývá dopravní psychologií. Jsou to řidiči a chodci, kdo se chovají špatně.“ Podle něj by pomohlo, kdyby se více vyhodnocovalo se záznamy kamer u přejezdů tak, aby bylo možné pokutovat řidiče, kteří rizikově přejíždí koleje.
Na přejezdu už vloni měly být závory
Zabezpečení přejezdu v Černožicích přitom právě modernizují. Závory tam měly být už vloni, ale instalace závor v ceně kolem tří až čtyř milionů korun se kvůli archeologickému výzkumu na nádraží v Jaroměři zpozdila.
Na českých tratích je téměř osm tisíc přejezdů. Skoro polovina z nich je zabezpečena pouze výstražným křížem. Světla má pak přes 3700 přejezdů. Téměř čtrnáct set je chráněno i závorami. Přejezdů zabezpečených jen křížem nebo světly bez závor je tak v zemi zhruba osmdesát procent. Celkem ročně investují správci tratí do modernizace přejezdů přes miliardu korun. Letos a v příštím roce jich opraví 150.
„U přejezdů, kde jsou třeba jenom kříže, doplňujeme zabezpečení se závorami a tam, kde jsou pouze světla, doplňujeme závory,“ dodala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Experti se ale shodují – pokud se chování řidičů nezlepší, nebude pro ně žádný přejezd na dráze dost bezpečný.
Auto vjelo na přejezdu pod vlak i v pondělí
Tragický víkend na přejezdech měl pokračování i na začátku týdne. V pondělí ráno se na přejezdu mezi Šumperkem a Bludovem srazilo osobní auto s motorovým vlakem, při této kolizi se však nikdo nezranil. Škoda byla předběžně vyčíslena na více než 1,6 milionu korun. Také v tomto případě se nehoda stala na přejezdu chraněném výstražnými světly, která v té době fungovala.
Řidič osobního automobilu výstražné zabezpečení podle policie pravděpodobně přehlédl a přední částí vozu narazil do boku projíždějící vlakové soupravy. „Nehoda se naštěstí obešla bez zranění. K vykolejení vlaku nedošlo,“ řekla policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová. Dechová zkouška u řidiče i strojvůdce byla negativní.
V osobním voze cestoval pouze řidič, ve vlaku vedle strojvedoucího a vlakového personálu bylo 18 cestujících, které do stanice přepravil náhradní autobus. Hasiči na místě nehody likvidovali únik 250 litrů nafty z vlaku. „Škoda na vlakové soupravě a železničním svršku byla předběžně odhadnuta na 1,5 milionu korun a na poškozeném vozidle na 150 tisíc korun,“ dodala Vybíhalová, podle které policie okolnosti nehody dál vyšetřuje.
Železniční provoz mezi Bludovem a Zábřehem byl dopoledne zastaven, dopravce zajistil náhradní autobusy. Vlaky na tuto trať opět vyjely 20 minut po poledni.