Mikrospánek bývá příčinou pětiny nehod. Vyzrát na něj chtějí výzkumníci z ČVUT

2 minuty
Události: Nebezpečný mikrospánek za volantem
Zdroj: ČT24

Zhruba polovina řidičů a skoro čtvrtina řidiček přiznává osobní zkušenost s mikrospánkem v autě. Jev trvající obvykle 3 až 15 sekund nastává většinou během jednotvárné jízdy po dálnici nebo hlavní silnici. Podle britského ministerstva dopravy bývá mikrospánek příčinou pětiny nehod. Pomáhat proti němu mohou třeba i chytré senzory.

Následky upadnutí byť jen do několikavteřinového spánku mohou být při jízdě po dálnici tragické. Výzkumníci z dopravní fakulty ČVUT proto pomocí speciálních senzorů hledají zákonitosti související s blížícím se usnutím. Vše testují na figurantech, kteří předtím 24 hodin nespali.

„Figurant je osazen takzvanými psychofyziologickými systémy měření. Takzvané EEG pod košilí má na starosti snímání srdečního rytmu. Kamery jsou součástí pokročilého eye trackingu, který sleduje nejen to, kam se řidič kouká, ale může i sledovat mrkání, případně pokles víček,“ vysvětluje vedoucí Ústavu dopravních prostředků z Fakulty dopravní ČVUT Petr Bouchner.

Výzkum ČVUT zkoumající mikrospánek řidičů
Zdroj: ČT24

Výzkum by mohl zlepšit účinnost vestavěných systémů ve vozech, které před spánkem varují. Ty fungují buď tak, že pomocí kamery sledují pohyb očí řidiče, nebo pohyb volantu. Bdělý řidič totiž volant stále koriguje, zatímco ten usínající ho může pustit. „Při třísekundovém mikrospánku a rychlosti 90 kilometrů ujedete zhruba 75 metrů. Máte šanci, že vás probudí krajnicový pás, ten ale zdaleka není na celé dálnici,“ dodává mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Za 15 sekund ve 130kilometrové rychlosti ujede řidič poslepu dokonce víc než půl kilometru. „Řidič si myslí, že po tomhle incidentu se probudil, ale ve skutečnosti je situace daleko zrádnější a další mikrospánek nastoupí s ještě větší razancí,“ dodává Petr Bouchner.

Vzdálenost ujetá za 15 sekund
Zdroj: ČT24

Doporučení odborníků jsou proto jasná: Při citelné únavě určitě nepokračovat v jízdě, střídat se v řízení a dopředu plánovat přestávky. Podle analýzy Centra dopravního výzkumu totiž v důsledku nedočkavosti řidičů havárie často přicházejí až na konci dlouhé jízdy. Víc než polovina se odehraje do pěti kilometrů od cíle.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 4 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 18 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...