Letecké muzeum převzalo „Hrábě“, opravený sovětský bitevník Su-25

Vojenský historický ústav dokončil generální opravu sovětského bitevního letounu Suchoj Su-25, které až do roku 2000 užívalo české vojenské letectvo. Dvoumotorový bitevník, kterému piloti přezdívají Hrábě nebo Žabák, bude vystaven v expozici pražského leteckého muzea v nedávno opravených hangárech Staré Aerovky. Oprava stroje stála 900 tisíc korun.

Stroje Su-25 byly do výzbroje československého letectva zařazeny poprvé v roce 1984. Byly jedinou specializovanou platformou pro údery na pozemní cíle. Československo se stalo jejich prvním zahraničním uživatelem, postupně jich dostalo 36.

Letouny působily nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku v Pardubicích a od roku 1994 také u 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. Část letadel byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu, zbylé byly z výzbroje české armády vyřazeny v roce 2000. Většina strojů byla pak odprodána do zahraničí.

Na území Česka zůstaly tři letouny, které slouží pro muzejní účely. Jeden z nich s trupovým číslem 9098 se letos dočkal náročné generální opravy. Do Československa přiletěl v roce 1987, ve sbírkách Vojenského historického ústavu je od roku 2004.

„Letoun je nyní uveden do původního stavu, v jakém byl provozován po svém dodání u 30. bitevního leteckého pluku,“ uvedl ústav. Umístěn nyní bude v expozici takzvané Bombardovací haly v hangáru Staré Aerovky ve Kbelích.

Piloti si letoun chválili

Čeští piloti říkali bitevníku Su-25 Hrábě nebo Žabák. „Kvůli podvěsům se letounu říká Hrábě. Když se na to podíváte zdálky, hrábě to trochu připomíná,“ vysvětluje původ přezdívky pilot Martin Hejra, který se strojem létal deset let a na představení opraveného letounu se do Kbel přišel podívat. 

„Hrábě tomu říkali takoví ti, co počítali závěsníky. Pro nás to byl Žabák,“ doplňuje další pilot, František Tabačko.

„To letadlo je na létání nádherné. Není zákeřné, je bezpečné, dva motory jsou dva motory, to mi nikdo nikdy nevymluví,“ řekl Hejra. Poznamenal, že česká armáda o žádný z Su-25 kvůli nehodě nepřišla. Přičítá to právě dvěma motorům. Několikrát se podle něj stalo, že některý z motorů během letu vysadil, podařilo se je ale opět nahodit. Pamatuje případ, kdy se to nepodařilo, stroj ale dokázal bezpečně přistát díky druhému motoru.

2 minuty
Události: Letecké muzeum převzalo opravený bitevník Su-25
Zdroj: ČT24

Za důkaz poslušnosti letadla označil to, že první českoslovenští piloti neměli při přechodu na Su-25 k dispozici výcvikový dvoumístný letoun. Potřebné znalosti proto získali jen na zemi a poté sedli přímo do kokpitu. Během svého působení v armádě si Hejra vyzkoušel pilotování řady strojů, Su-25 označil za nejoblíbenější.

Auto zasáhl na kilometr

Tyto mohutně vyzbrojené bitevníky měly jediný úkol – ničit tanky nebo obrněná vozidla. „Pro tenhle letoun je dominantní dvouhlavňový kanon, který měl vysokou přesnost, takže na vzdálenost jeden kilometr se dalo trefit osobní vozidlo,“ popisuje Hejra.

„Jsou čtyři závěsníky, na každý se dal raketomet UB-32, a ten měl 32 raket,“ říká Tabačko.

Letoun je přímým protějškem amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt, přezdívaného prase. Ten měl ale oproti suchoji navrch. „Thunderbolt unesl sedm tun, my jenom čtyři. On měl daleko větší dolet, my menší,“ srovnává sovětský a americký stroj pilot František Tabačko. 

Bitevní letadla Suchoj Su-25 našla využití například při válce v Afghánistánu, kde s nimi Sověti létali už v roce 1980, tedy ještě před ukončením oficiálních zkoušek. V někteých zemích slouží dodnes a účastní se i bojových operací, třeba konfliktu na východě Ukrajiny, v Iráku nebo Sýrii.

  • motor: 2× turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
  • výzbroj: dvouhlavňový kanon GŠ-2-30, ráže 30 mm; podvěšená výzbroj do hmotnosti 4360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky sestávající z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
  • rozměry: rozpětí 14,36 m, délka: 15,53 m, výška: 4,8 m
  • prázdná hmotnost: 9185 kg
  • maximální vzletová hmotnost: 17 350 kg
  • maximální rychlost u země: 1000 km/h
  • dolet: 500 km
  • dostup: 7 000 m
  • Zdroj: Vojenský historický ústav

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 8 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 10 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 10 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 14 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 16 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 16 hhodinami
Načítání...