Letecké muzeum převzalo „Hrábě“, opravený sovětský bitevník Su-25

Vojenský historický ústav dokončil generální opravu sovětského bitevního letounu Suchoj Su-25, které až do roku 2000 užívalo české vojenské letectvo. Dvoumotorový bitevník, kterému piloti přezdívají Hrábě nebo Žabák, bude vystaven v expozici pražského leteckého muzea v nedávno opravených hangárech Staré Aerovky. Oprava stroje stála 900 tisíc korun.

Stroje Su-25 byly do výzbroje československého letectva zařazeny poprvé v roce 1984. Byly jedinou specializovanou platformou pro údery na pozemní cíle. Československo se stalo jejich prvním zahraničním uživatelem, postupně jich dostalo 36.

Letouny působily nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku v Pardubicích a od roku 1994 také u 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou. Část letadel byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu, zbylé byly z výzbroje české armády vyřazeny v roce 2000. Většina strojů byla pak odprodána do zahraničí.

Na území Česka zůstaly tři letouny, které slouží pro muzejní účely. Jeden z nich s trupovým číslem 9098 se letos dočkal náročné generální opravy. Do Československa přiletěl v roce 1987, ve sbírkách Vojenského historického ústavu je od roku 2004.

„Letoun je nyní uveden do původního stavu, v jakém byl provozován po svém dodání u 30. bitevního leteckého pluku,“ uvedl ústav. Umístěn nyní bude v expozici takzvané Bombardovací haly v hangáru Staré Aerovky ve Kbelích.

Piloti si letoun chválili

Čeští piloti říkali bitevníku Su-25 Hrábě nebo Žabák. „Kvůli podvěsům se letounu říká Hrábě. Když se na to podíváte zdálky, hrábě to trochu připomíná,“ vysvětluje původ přezdívky pilot Martin Hejra, který se strojem létal deset let a na představení opraveného letounu se do Kbel přišel podívat. 

„Hrábě tomu říkali takoví ti, co počítali závěsníky. Pro nás to byl Žabák,“ doplňuje další pilot, František Tabačko.

„To letadlo je na létání nádherné. Není zákeřné, je bezpečné, dva motory jsou dva motory, to mi nikdo nikdy nevymluví,“ řekl Hejra. Poznamenal, že česká armáda o žádný z Su-25 kvůli nehodě nepřišla. Přičítá to právě dvěma motorům. Několikrát se podle něj stalo, že některý z motorů během letu vysadil, podařilo se je ale opět nahodit. Pamatuje případ, kdy se to nepodařilo, stroj ale dokázal bezpečně přistát díky druhému motoru.

2 minuty
Události: Letecké muzeum převzalo opravený bitevník Su-25
Zdroj: ČT24

Za důkaz poslušnosti letadla označil to, že první českoslovenští piloti neměli při přechodu na Su-25 k dispozici výcvikový dvoumístný letoun. Potřebné znalosti proto získali jen na zemi a poté sedli přímo do kokpitu. Během svého působení v armádě si Hejra vyzkoušel pilotování řady strojů, Su-25 označil za nejoblíbenější.

Auto zasáhl na kilometr

Tyto mohutně vyzbrojené bitevníky měly jediný úkol – ničit tanky nebo obrněná vozidla. „Pro tenhle letoun je dominantní dvouhlavňový kanon, který měl vysokou přesnost, takže na vzdálenost jeden kilometr se dalo trefit osobní vozidlo,“ popisuje Hejra.

„Jsou čtyři závěsníky, na každý se dal raketomet UB-32, a ten měl 32 raket,“ říká Tabačko.

Letoun je přímým protějškem amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt, přezdívaného prase. Ten měl ale oproti suchoji navrch. „Thunderbolt unesl sedm tun, my jenom čtyři. On měl daleko větší dolet, my menší,“ srovnává sovětský a americký stroj pilot František Tabačko. 

Bitevní letadla Suchoj Su-25 našla využití například při válce v Afghánistánu, kde s nimi Sověti létali už v roce 1980, tedy ještě před ukončením oficiálních zkoušek. V někteých zemích slouží dodnes a účastní se i bojových operací, třeba konfliktu na východě Ukrajiny, v Iráku nebo Sýrii.

  • motor: 2× turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
  • výzbroj: dvouhlavňový kanon GŠ-2-30, ráže 30 mm; podvěšená výzbroj do hmotnosti 4360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky sestávající z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
  • rozměry: rozpětí 14,36 m, délka: 15,53 m, výška: 4,8 m
  • prázdná hmotnost: 9185 kg
  • maximální vzletová hmotnost: 17 350 kg
  • maximální rychlost u země: 1000 km/h
  • dolet: 500 km
  • dostup: 7 000 m
  • Zdroj: Vojenský historický ústav

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...