Kvůli novému posudku EIA hrozí zdržení u 64 důležitých dopravních staveb

Česku hrozí zdržení u 64 důležitých dopravních staveb, u kterých Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by mohlo zdržet výstavbu i o několik let a ohrozit i čerpání evropských fondů, uvedl po jednání ekonomických ministrů premiér Bohuslav Sobotka. Celkem se jedná asi o 90 miliard. Vláda se proto bude snažit s Evropskou komisí vyjednat zvláštní režim pro tyto stavby.

„Jedná se tady o seznam 64 důležitých dopravních staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992,“ uvedl Sobotka. „To je teď ze strany Evropské komise problematizováno. Je požadováno, aby u těchto 64 staveb proběhlo nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by samozřejmě řadu těchto staveb mohlo zdržet až o několik let,“ dodal premiér. Zatím si nemyslí, že by už u nějaké stavby nabíhalo zpoždění.

Vyřešení tohoto problému je podle něj hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií. S Evropskou komisí budou primárně jednat ministři dopravy Dan Ťok (za ANO) a životního prostředí Richard Brabec (ANO). Sobotka je ale připraven se do jednání také vložit. Cílem je s EK vyjednat takový režim, aby bylo možno tyto stavby zahájit.

„Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravena, kde Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo potřebných povolení a jsme schopni tyto stavby realizovat,“ poznamenal premiér.

Události ČT: Ekologické posudky můžou zdržet výstavbu silnic (zdroj: ČT24)

Podle ministra dopravy se zásadní jednání o výjimce v Bruselu uskuteční 3. února. Česká strana se prý pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.

„Dohodli jsme se, že na Evropskou komisi budeme společně tlačit, aby nám ten starý proces EIA uznala, nicméně její reakci nikdo nedokáže odhadnout. Pokud ho neuzná, tak máme opravdu velký problém s tím, co by z operačního programu Doprava bylo financováno. Ale podle mě není možné, aby nám Komise diktovala u každého dopravního projektu mít nový proces EIA,“ doplnila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO).

Na politiky naléhá Svaz průmyslu a dopravy, který se bojí ztrát. „Noví investoři, kteří mají vždycky požadavek na kvalitní dopravní infrastrukturu, nemusejí přijít a půjdou třeba na Slovensko, jako šel Land Rover,“ uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.

Podle exministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) občanští demokraté při projednávání zákona o posuzování vlivu na životní prostředí varovali před ohrožením staveb: „Bohužel vláda si vybrala před zájmy České republiky zájmy bruselských byrokratů,“ míní. Připustil ale, že za zpomalení přípravy dopravních staveb může jeden z jeho předchůdců ve funkci Vít Bárta (VV). Ten byl přitom ministrem ve vládě, které šéfoval předseda ODS Petr Nečas.

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Pokud se nepodaří vyjednat výjimku, tak by měl nový proces EIA absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.