Jasnější podoby nabývá financování krajské železnice, a to na celých patnáct let. Sobotkův kabinet schválil smlouvu s kraji, která má platit od roku 2020. Kraje by díky ní ke každé vynaložené koruně na provoz železniční dopravy mohly získat zhruba 30 haléřů státní dotace. Ročně by tak stát měl dát zhruba 2,9 miliardy korun.
Koruna od kraje, 30 haléřů od státu. Financování regionální železnice schválila vláda
Nová dohoda o financování regionální železniční dopravy mezi státem a kraji nahradí takzvané železniční memorandum, které nebylo právně závazné. V minulosti tak bylo několikrát zpochybňováno.
„Protože se memorandum jevilo v minulém období jako nedostatečná záruka stability financování v čase, navrhuje se přistoupit k uzavření smlouvy mezi státem a kraji, ve které by byla pravidla spolufinancování nastavena,“ uvedlo v předkládací zprávě ministerstvo dopravy. Smlouva má platit v letech 2020 až 2034.
Návrh dohody o pravidelných závazných příspěvcích pro kraje na objednání železniční dopravy schválil kabinet letos v březnu. Dohoda počítá s tím, že kraje dostanou v součtu zhruba 2,9 miliardy korun ročně. Výše příspěvku se bude pravidelně navyšovat o inflaci. Kraje budou moci státní příspěvek použít na železničních tratích, kde jsou během pracovních dnů objednány alespoň čtyři páry vlaků.
„Kabinet se zavazuje, že ve spolupráci s kraji zajistí dopravní obslužnost pro obyvatele, zajistí mobilitu pracovní síly, zajistí dostupnost veřejných služeb, školství, zdravotnictví a sociálních věcí prostřednictvím regionální železniční dopravy,“ uvedl předseda Asociace krajů a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD).
Podmínka výběrových řízení neprošla
Ministerský návrh nevyhověl požadavku Hospodářské komory, jež požadovala, aby státní dotace pro železniční dopravu byly podmíněné pořádáním výběrových řízení na železničního dopravce, který bude pro kraj dopravu zajišťovat.
Soutěže na dotovaných tratích požadují soukromí železniční dopravci. Obávají se, že jinak by se pro ně tratě mohly zavřít. Tratil by podle nich na tom jak stát, tak cestující.
Většina železničních linek v Česku je dotovaná. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy dorovnává takzvanou prokazatelnou ztrátu na rychlíkových tratích. Kraje pak z vlastních peněz a částečně i z peněz získaných převodem přes ministerstvo dopravy spolufinancují provoz regionálních osobních vlaků.