Vysočina - Schválená varianta železničního koridoru na Vysočině nevyhovuje čtyřiceti obcím, přes které by měl vést. Úsek dlouhý 100 kilometrů a široký 600 metrů by bránil v jejich rozvoji. Vysokorychlostní trať si na svém území nepřeje mít ani kraj Vysočina.
Koridor železnice na Vysočině nevyhovuje ani kraji ani obcím
Zastupitelé museli ze zákona schválit takzvané zásady územního rozvoje a do nich plánovanou trasu železnice zakomponovat. „Abychom vůbec mohli tento dokument, který je pro kraj z jiných hledisek důležitý, schválit, tak jsme se k jakési variantě vysokorychlostní tratě museli přiklonit,“ vysvětluje náměstek hejtmana kraje Vysočina Václav Kodet.
Trať nebude možné přejíždět po mostech, a tak se obyvatelé vesnice Dobronín domnívají, že to místním zemědělcům velice stíží obdělávání pozemků a lidem se zhorší dostupnost úřadů. „Tato trať ekonomicky nepřinese státu ani regionu Vysočina žádné plusy,“ tvrdí krajský zastupitel a starosta Dobronína Jiří Vlach. Problémy mají i ostatní obce.
V obci Nová ves u Světlé zasahuje vysokorychlostní koridor také do této lokality připravené pro výstavbu rodinných domů. Podle mluvčího ministerstva Karla Hanzelky se na parcelách v současné chvíli stavět nesmí, protože je vyhrazena právě pro liniovou stavbu. „Parcely jsme už prodali. Budeme muset vlastníkům buďto vrátit peníze nebo najít novou parcelu,“ říká starostka Nové Vsi u Světlé Jarmila Bártová.
Mluvčí ministerstva ale jedním dechem dodává, že se stále připravují i jiné varianty tratě s tím, že Vysočina by měla mít alespoň jednu zastávku.