V obou směrech je opět průjezdná dálnice D11. Směr na Prahu se silničářům podařilo zprovoznit v pondělí večer, kolem úterní půl šesté ráno řidiče nečeká omezení ani ve směru na Hradec Králové. Uzavírka v pražských Horních Počernicích začala v sobotu v 17 hodin a měla skončit v neděli ráno. Práce zkomplikovalo velké množství výztuže nezanesené v dokumentaci.
Dálnice D11 už je průjezdná v obou směrech. Investor prověří stavební komplikace
Vedle výztuže, jež se neshodovala s původní projektovou dokumentací, práci podle podle TSK Praha komplikoval také kabel vysokého napětí, který nebyl zanesený v žádné dokumentaci a byl pod proudem. Dálnice tak byla místo plánovaných šestnácti hodin uzavřena ve směru na Prahu zhruba 48 hodin a ve směru na Hradec Králové více než šedesát hodin.
Pražská energetika (PRE) v souvislosti s nalezeným kabelem sdělila, že práce energetiků kolem uvedeného kabelu trvaly maximálně hodinu. Mluvčí PRE Petr Holubec současně upřesnil, že nešlo o kabel vysokého napětí, ale historický propojovací kabel o napětí jednoho kilovoltu, což je hladina nízkého napětí.
„Kabel v těchto místech byl před stavbou dálnice před více než čtyřiceti lety a při její stavbě byl pravděpodobně z důvodu ulehčení práce uložen a zakryt v mostní konstrukci místo toho, aby byl pod dálnicí. O této změně tehdejší stavbaři dálnice a mostu nikoho neinformovali, proto není zakreslen ani v historických papírových podkladech, ani v digitálních mapách,“ uvedl mluvčí PRE.
Doplnil, že poruchová služba PRE vyslala četu energetiků na místo ihned po oznámení nálezu elektrického kabelu krátce po půlnoci na neděli. Energetici podle Holubce zajistili vypnutí kabelu a v 1:25 předali místo dělníkům k demolici.
Ministerstvo chce najít viníka
Zdržení kritizoval v pondělí ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). „Uzavírka na D11 musí co nejrychleji skončit a viník tohoto již déle než 24 hodin trvajícího zpoždění na jedné z dopravních tepen republiky by měl nést odpovědnost,“ zdůraznil ministr. Resort dopravy dá podle něj podnět k zahájení řízení o finančním potrestání člověka, který časové manko zapříčinil.
Investorem a stavebníkem je TSK Praha. V rozhodnutí o povolení uzavírky je označena za osobu odpovědnou za provedení stavebních prací společnost Colas CZ, podotklo ministerstvo. Firma se dle svých slov nemůže k případu vyjádřit. „Celý případ komunikuje TSK jako investor a zadavatel stavby. Čekáme na závěry šetření,“ řekla za společnost Andrea Špačková.
Ke zdržení se zatím nechce vyjadřovat ani TSK. „Vedení společnosti nechá vypracovat kompletní zprávu, která bude obsahovat jak přípravu demolice, tak samotné demoliční práce a jejich provedení, a kompletní postup povolovacích procesů,“ sdělila mluvčí TSK Barbora Lišková. Teprve poté se správa k případu vyjádří.
Uzavření dálnice D11 komplikovalo dopravu na východě Prahy. Na objížďkách se místy tvořily kolony, příměstské autobusy nabíraly podle informací Pražské integrované dopravy (PID) až hodinová zpoždění.
Demolicí mostu a odklízením sutin se bude zabývat také vedení Prahy. „Chtěl bych se omluvit všem řidičům, kteří byli postiženi prodlouženou demolicí mostu. Je to samozřejmě záležitost, která nás netěší,“ poznamenal primátor hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti). Magistrát se podle jeho slov bude snažit zajistit, aby se podobná situace už neopakovala.