České dráhy ztrácejí zakázky. Objem jejich dopravy se příští rok sníží o pět procent

3 minuty
UDÁLOSTI: Pět rychlíkových linek dalo ministerstvo soukromým firmám
Zdroj: ČT24

České dráhy pozvolna ztrácejí výsadní pozici v osobní dopravě na české železnici. Ministerstvo dopravy se rozhodlo uzavřít smlouvy na šest rychlíkových linek s jinými dopravci, sedmou uhájily ČD jen díky tomu, že výrazně slevily z požadavků na kompenzace. Nově také nebudou dráhy provozovat regionální vlaky na dvou tratích v Pardubickém kraji. Již začalo hledání úspor, k propouštění provozního personálu by ale dojít nemělo.

České dráhy v posledních letech již několikrát neuspěly při snaze získat smlouvy na rychlíkové a regionální linky, předloni se musely vzdát rychlíků Plzeň–Most, loni osobních vlaků na třech tratích v jižních Čechách a příští neděli od nich převezme alternativní dopravce také provoz osobních vlaků na krátké lince z Prahy do Roztok. Před koncem příštího roku přibude dalších šest rychlíkových linek a osobní vlaky na dvou regionálních tratích.

V celkovém součtu přijdou dráhy asi o pět procent celého trhu a zároveň i o pět procent tržeb – v součtu jízdného a úhrad, které jim doplácí za provoz objednaných vlaků stát či kraje. Již proto začíná ve firmě hledání úspor. Dráhy ale ujistily, že nebudou kvůli ztrátám zakázek vyhazovat zaměstnance z provozu – ani tam, kde již ČD jezdit nebudou.

„Nepočítáme, že by tito lidé odcházeli od Českých drah. Všem chceme nabídnout práci na jiných výkonech,“ podotkl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

O které linky a peníze z nich ČD přijdou
Zdroj: ČT24

Porážka v tzv. rozstřelech, kdy si ministerstvo dopravy i kraje vyžádaly od dopravců nabídky, ale formálně pak zadají zakázky přímo bez otevřené soutěže, je pro dráhy nepříjemná i v tom ohledu, že musely ustoupit dopravcům, se kterými bojují na trhu nedotovaných vlaků.

Regiojet převezme od prosince 2019 provoz rychlíků mezi Brnem a Bohumínem, Leo Express zase začne jezdit na tratích z Ústí nad Orlicí do Lichkova, Králík a Červené Vody a z Dolní Lipky do Hanušovic. Arriva, která zatím drahám konkurovala ve spojení Prahy a Uherskohradišťska, zase převezme pět rychlíkových linek na neelektrizovaných tratích v Čechách, a navíc ještě letos začne jezdit na regionální lince u Prahy.

V rozhodování ministerstva dopravy, kterému dopravci přidělí rychlíkové linky, hrály hlavní roli peníze, smlouvu dostane ten, kdo nabídl nejnižší cenu. Pardubický kraj pak zdůvodnil přidělení dvou tratí na Orlickoústecku soukromníkovi i nabídnutými vozidly. „Společnost je v tuto chvíli schopna nabídnout lepší a modernější vozidla oproti národnímu dopravci České dráhy,“ shrnul hejtman Martin Netolický (ČSSD).

I když by se snad mohlo zdát, že je Česko na nejlepší cestě stát se z hlediska železnice druhou Anglií, kde takřka každou linku provozuje někdo jiný, je možné, že nejhorší okamžiky již mají dráhy za sebou. Nelze přehlédnout, že společnost GW Train Regio, která připravila České dráhy o několik tratí v minulosti, letos již nic nového nezískala. Podobné to může být i u ostatních.

„Kapacita soukromníků není nafukovací. V podstatě to, co teď vyhráli, je to, co si přáli,“ soudí redaktor webu Zdopravy.cz Jan Sůra. Ani ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) si nemyslí, že by se České dráhy musely zvlášť obávat budoucnosti. „Nemyslím si, že České dráhy tím nějak zásadně trpí,“ poznamenal.

Protože již je rozhodnuto, kdo bude kde a za kolik v příštích letech na železnici jezdit, musí nyní dopravci pokročit dál a zajistit si vozidla. Vesměs je jasné, s čím budou jezdit. Arriva, která je dceřinou firmou německého národního dopravce Deutsche Bahn, v Česku již déle než pět let jezdí s postaršími vlaky německého původu z 80. let a plánuje je použít i na rychlících z Prahy do Písku či Tanvaldu. Leo Express pak slíbil nasadit na tratě v Pardubickém kraji elektrické jednotky Flirt a motorové jednotky Lint. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vláda odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt

Vláda v úterý odmítla emisní povolenky ETS 2, které se vztahují na emise oxidu uhličitého ze spalování paliv v budovách a v silniční dopravě, řekl po jednání premiér Andrej Babiš (ANO). Vláda ANO, SPD a Motoristů také odmítla migrační pakt EU. Naopak souhlasila s převodem 7,9 miliardy korun z rezerv VZP šesti menším zdravotním pojišťovnám. Krok má stabilizovat jejich financování, VZP prý neohrozí. Kabinet také přijal nový stavební zákon. Ten zavádí centrální stavební správu či stanovuje stavby hromadného bydlení za veřejný zájem.
04:39Aktualizovánopřed 20 mminutami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16:30Aktualizovánopřed 49 mminutami

Novou zmocněnkyní vlády pro lidská práva je Malá. Kmoníček nahradil Pojara

Nová vláda ANO, SPD a Motoristů ve středu schválila personální změny. Novou vládní zmocněnkyní pro lidská práva se stala předsedkyně poslaneckého klubu ANO Taťána Malá. Malá střídá Kláru Šimáčkovou Laurenčíkovou, která skončila v pondělí s předchozí vládou Petra Fialy (ODS). Poradcem pro národní bezpečnost se stal diplomat a dosavadní velvyslanec Česka ve Vietnamu Hynek Kmoníček. Kabinet naopak odvolal předsedu Národní sportovní agentury (NSA) Ondřeje Šebka a člena rady agentury Františka Horáka.
před 1 hhodinou

Metnar odvolal členy dozorčí rady České pošty

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) sdělil, že odvolal členy dozorčí rady České pošty. Upozornil na to server Odkryto.cz. Podle Metnara nebude mít snížení počtu členů významný dopad na fungování podniku. Krok zdůvodnil zásadními personálními a organizačními zásahy, které připravovalo vedení pošty a neinformovalo o nich včas a transparentně. Zmíněný orgán má patnáct členů, z toho pět volí zaměstnanci a resort je odvolat nemůže.
17:09Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Dvanáctiletý chlapec z Halenkovic je zpátky doma. Podle informací ČT ho v pondělí propustili z nemocnice. V neděli ho pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Školní psycholožka podpoří i děti ze školy ve Zlíně, kam chlapec chodí, i z té v Halenkovicích. Policie obvinila muže, který chlapce věznil, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Policie obvinila muže, který v chatce věznil chlapce, z pokusu o vraždu

Policie obvinila pětadvacetiletého muže, který v chatce na Zlínsku věznil dvanáctiletého pohřešovaného chlapce, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody, informovali policisté. Státní zástupce ho navrhl poslat do vazby. O věci bude zlínský okresní soud rozhodovat ve středu ráno. Podle policejního mluvčího Petra Jaroše obviněnému v případě prokázání viny a odsouzení hrozí až výjimečný trest.
09:35Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Koaliční rada jednala o rozpočtu i o odmítnutí povolenek ETS 2

Před úterním prvním zasedáním nového kabinetu se v devět hodin dopoledne sešli lídři všech tří koaličních stran – ANO, SPD a Motoristů. Debata se podle vyjádření představitelů vládních uskupení měla dotknout i témat, která od jedenácti hodin řešili ministři na zasedání vlády, a to včetně návrhu státního rozpočtu na příští rok. Podle předsedy poslaneckého klubu SPD Radima Fialy nelze vyloučit, že vláda schodek zvýší.
08:46Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
11:36Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...