České dráhy si u tří bank otevřely sedmileté rámcové úvěry za až 8,5 miliardy korun. Dráhy je budou čerpat v případě potřeby, přičemž využít je mohou pro jakýkoliv účel. Prioritně je však chtějí využít pro nákup nových vlaků. Podnik chtěl dojednáním úvěrů posílit svou současnou likviditu. České dráhy loni kvůli pandemii jen na tržbách ztratily více než čtyři miliardy korun.
České dráhy si otevřely úvěry u tří bank, čerpat mohou víc jak osm miliard
Dopravce se na úvěrech dohodl s Raiffeisenbank, UniCredit Bank a VÚB. Podle drah jsou za dosud nejvýhodnější úrokové sazby.
„O více než čtyři miliardy nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku současných protiepidemických opatření způsobily, že České dráhy mají méně peněz na investice do svého rozvoje. A přesto, že realizujeme úspory, kde se dá, na nákup techniky ani na rozvoj zázemí pro její údržbu rezignovat nemůžeme. Ve smlouvách s kraji a státem jsme slíbili nové vlaky a tento závazek splníme. Je to investice do budoucnosti,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.
Podle něj je společnost podle všech ekonomických ukazatelů i přes ztráty nadále silná a spolehlivá firma se zdravým zadlužením.
Kromě úvěru také efektivnější řízení
Samotné čerpání úvěru bude podle podniku záviset na dalším vývoji pandemie a s tím související výši příjmů z provozu. Roli budou hrát také kompenzace od státu. Dráhy se vedle toho dál plánují zaměřit i na své další výdaje, proto kromě už zavedených úspor chystají například zeštíhlení administrativy, snížení počtu úrovní řízení a zefektivnění procesů, podotkl Bednárik.
České dráhy kvůli koronavirové pandemii v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, meziročně o 64 milionů méně. Krize oslabila dálkovou i regionální dopravu.
Na začátku tohoto týdne ČD uzavřely kontrakt na dodávku dvaceti nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. V únoru pak dráhy objednaly také 33 vlaků pro regionální dopravu za téměř tři miliardy korun.