Maturanti dostali svá vysvědčení ze zkoušky z dospělosti, přes 4 tisícovky z nich ale proti výsledkům podaly odvolání. Nejčastěji byl příčinou didaktický test a slohové práce. Už v pátek zástupci středoškoláků v otevřeném dopise vyzvali Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) k objasnění nesrovnalostí, které se objevily u hodnocení maturitních slohových prací.
Centrální hodnocení maturitních slohů opět vystřelilo počty odvolání
V minulých letech známkovali slohy učitelé na školách, tento způsob hodnocení je ale podle ministerstva méně objektivní. Letos se proto slohy opět hodnotily centrálně. „Šlo třeba o jedničkáře, kteří za svou slohovou práci mnohdy dostali trojku nebo čtyřku,“ tvrdí předsedkyně unie Lenka Štěpánová k některým případům.
Počet odvolání se právě kvůli písemným pracím oproti loňsku několikrát zvýšil. Ředitele Cermat Jiřího Zíku ale nárůst odvolání nepřekvapil. „Protože jsme začali hodnotit takzvaně centrálně, i když písemné práce hodnotí stejní lidé jako předtím, ale hodnotí je anonymně,“ poznamenal.
Zíka při hodnocení letošních maturit také řekl, že zpracované výsledky ukazují na mírné zhoršení v hodnocení slohů. Obavy z velkého poklesu úspěšnosti při centrálním opravování se ale podle něj nepotvrdily.
Se stejným problémem se Cermat, který maturity organizuje, potýkal i při centrálním hodnocení před třemi lety. Studenti se tehdy proti chybám v centrálně opravovaných pracích odvolávali a některé případy končily i u soudu. Tehdy se odvolalo přes 5 tisíc studentů a ministerstvo vrátilo na čas hodnocení prací zpět školám.