Za řadu nehod může špatný stav pneumatik

Brno – Už téměř dva roky zkoumají odborníci z Centra dopravního výzkumu příčiny dopravních nehod na jižní Moravě. Po roce přinesla jejich hloubková analýza první výsledky – například informace, že řada řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách a jejich vůz má pak delší brzdnou dráhu. Výsledky analýzy by měly pomoct Ministerstvu vnitra s formulací nových zákonů a vyhlášek, ale i výrobcům aut ke zvýšení bezpečnosti.

Kromě záchranářů a policie už téměř dva roky vyjíždí k dopravním nehodám v Jihomoravském kraji také tým dopravních specialistů. Ti každou havárii dopodrobna vyšetří a podrobí hloubkové analýze. „Nasbírali jsme už v terénu údaje o 250 nehodách,“ řekl ředitel Divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Každý zápis o dopravní nehodě obsahuje více než tisíc dílčích informací, ze kterých se postupně vytváří databáze. Zjištěné výsledky pak mají vést k většímu bezpečí na silnicích. Projekt si u Centra dopravního výzkumu objednalo Ministerstvo vnitra a vyčlenilo na něj 25 milionů korun. 

I když mají odborníci projekt naplánovaný až do roku 2015, už teď je překvapily některé dílčí výsledky. „Jedna z takových zajímavých informací je, že na 35 procentech nehod se spolupodílí jako faktor nevhodná infrastruktura. To je jasný signál pro správce komunikací, že tu jsou rezervy ke zlepšení,“ upřesnil Frič. 

Odborníci: řidiči zanedbávají pneumatiky

Některé rizikové faktory ale podceňují i sami řidiči. „Zajímavé výsledky se nám objevily v souvislosti s pneumatikami, ať už se to týká typu pneumatik, jejich huštění, dezénu nebo používání letních pneumatik v zimě a zimních v létě,“ uvedl Frič. Lidé například rádi jezdí na starých pneumatikách, odborníci přitom doporučují nepoužívat gumy starší než 4 roky. Toto nedodržuje celá pětina řidičů. Stejně tak je důležité i nahuštění pneumatik, kde jsou statistiky ještě tristnější – celých 60 procent řidičů nemá gumy nahuštěné tak, jak by měly být. „Zhruba jedna třetina pneumatik je používaná jako podhuštěná. Řidiči si bohužel málo uvědomují, že pneumatika je ta jediná součást vozidla, která se dotýká komunikace, a ovlivňuje tak brzdné i jízdní vlastnosti vozidla,“ varoval Frič. 

Konkrétní doporučení pro ministerstvo budou odborníci formulovat až po skončení projektu. Nedostatky infrastruktury ale řeší ihned. „Jsme schopni už krátce po nehodě daný problém vyřešit. Zpracovali jsme už několik desítek doporučení na konkrétních místech,“ potvrdil Frič. 

  • Problematická křižovatka ulic Holzova a Ostravská zdroj: ČT Brno
  • Problematická křižovatka ulic Holzova a Ostravská zdroj: Google

Jedním z problémových míst je například brněnská křižovatka ulic Holzova a Ostravská. „V krátké době jsme tady řešili 3 podobné dopravní nehody,“ řekl Josef Andres z Centra dopravního výzkumu. Scénář byl vždy stejný: řidič chtěl odbočit vlevo v domnění, že protijedoucí vozidlo má v plánu totéž. To ale pokračovalo v jízdě rovně a došlo ke střetu. „Navrhli jsme řešení, že by se v prostoru křižovatky 2 pruhy zredukovaly na jeden rovně a jeden pruh vyhrazený pro odbočení,“ dodal Andres.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...