Spory kolem jízdenek mohou komplikovat nástup RegioJetu

Ostrava - Vstup vlaků RegioJetu na trať spojující Ostravu s Olomoucí přes Opavu a Krnov může zkomplikovat dohoda o vzájemném uznávání jízdenek. Akceptování jízdních dokladů vydaných v pokladně konkurence byla podmínkou ministerstva dopravy, kterou v nedávno zrušeném tendru vyžadovalo po novém provozovateli. České dráhy přehodnotily původní vstřícný postoj a jízdenky RegioJetu uznávat nechtějí.

Na tahu je tak RegioJet, který musí jízdenky ČD jednostranně akceptovat, chce-li lukrativní zakázku na patnáctiletý provoz získat, řekl dnes ČTK náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. RegioJet uvedl, že takový stav by ho poškozoval.

„Pokud nám RegioJet oznámí, že tyto podmínky akceptuje, tak je možné řešit další technikálie,“ uvedl Hampl s tím, že v opačném případě nemá smysl pokračovat v rozhovorech o přidělení zakázky, které v tomto týdnu začaly.

Dvoumiliardovou zakázku RegioJetu přidělil ministr dopravy Zbyněk Stanjura poté, co z tendru vypadl druhý uchazeč a úřad veřejnou soutěž zrušil. Dopravce musí ale potvrdit, že je ochoten dodržet stejné podmínky, které nabídl v rámci veřejné soutěže. To zatím podle ministerstva neudělal.

Podle majitele RegioJetu Radima Jančury by ale měl prostřednictvím ministerstva dopravy více tlačit na České dráhy, aby se s novými dopravci na železnici dohodlo. Stav, kdy by jízdenky ČD platily i ve vlacích RegioJetu a opačně nikoliv, by podle Jančury soukromého dopravce výrazně poškozoval. Věří proto, že k tomu nakonec nedojde. Pokud by se tak stalo, nikdo by si nechodil jízdenky kupovat do pokladen RegioJetu a dopravce by tak přišel o provize z prodaných jízdenek, které tvoří až deset procent jízdného, doplnil Jančura.  

ČD jsou ochotné o oboustranném uznání jízdenek jednat. „Jakmile bude definitivně rozhodnuto a objednatel nás vyzve k jednání o vzájemném uznávání jízdného, jsme připraveni o této věci diskutovat,“ sdělil mluvčí drah Radek Joklík. RegioJet se ale obává, že bez tlaku ministerstva tato jednání k ničemu nepovedou.

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považovalo ministerstvo za pilotní projekt liberalizace železnice. Vítěz tendru měl začít na trati jezdit od prosince 2014. Tento termín se ministerstvo snaží prostřednictvím přímého přidělení zakázky dodržet.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...