S prvním májem se slavnostně otevřela přístaviště na Baťově kanálu

Strážnice - Přestože plavební sezóna na Baťově kanálu začíná už v dubnu, jeho oficiální odemykání se v několika přístavech od Otrokovic až po slovenskou Skalicu tradičně koná 1. května. Například ve Strážnici slavnostní otevření přístavu spojili s jarmarkem a ukázkou historických zemědělských strojů.

Plavební sezóna na Baťově kanálu trvá obvykle od dubna až do podzimních měsíců. V letošním roce na Baťově kanálu přibude pět nových přístavišť ve Spytihněvi, dvě ve Starém Městě u Uherského Hradiště, ve Strážnici a Sudoměřicích. 

„Turistická plavba zažívá v posledních letech v celé Evropě rozmach a my nesmíme zůstat pozadu. Baťův kanál je pro nás vzorovou ukázkou, že i v České republice má vodní turismus budoucnost,“ uvedl v tiskové zprávě šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

2 minuty
NO COMMENT: Baťův kanál
Zdroj: ČT24

Návštěvníci si mohou vypůjčit hausbót nebo malý motorový člun, který sami řídí. Proplouvají tak šedesát kilometrů dlouhou vodní cestou. Kdo preferuje spíše příjemnou odpočinkovou plavbu, může si rezervovat výlet velkou lodí s vyhlídkovou palubou a barem. Plavby se dají kombinovat s cyklistikou a návštěvou turistických cílů Slovácka a Hané.

Baťův kanál
Zdroj: ČT Brno/www.batacanal.cz

V posledních letech se zde výrazně rozvíjí také cykloturistika. Podle Centrály cestovního ruchu Východní Moravy je cyklostezka podél Baťova kanálu nejoblíbenější lokalitou pro cyklisty a bruslaře tohoto regionu. Loni se na celé trase mezi Kroměříží a Hodonínem projelo kolem půl milionu lidí.

Baťův kanál patří mezi nejvýznamnější turistická lákadla východní Moravy. Jeho délka (od Otrokovic do Skalice) je v současnosti přibližně 53 km. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný od Kroměříže po Hodonín, je zde ale několik „překážek“. Rozdíl výšek na této vodní cestě vyrovnává 13 zdymadel. Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1,5 metru.

Vybudován byl v letech 1935–1938. Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl až do 60. let lignit z ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...