Péče o zákazníka je v českých obchodech podprůměrná

Praha - České obchody a jejich prodavači mají v přístupu k zákazníkům co zlepšovat. Podle analýzy švédské společnosti Daymaker nemá jejich servis ani průměrnou kvalitu. Přímo v obchodech se zákazník aspoň částečné rady dočká, pokud ale prodejce kontaktuje e-mailem nebo telefonicky, často neuspěje vůbec. Péče o zákazníky se ale prý zlepšuje, nicméně je to pomalý proces.

Co se u prodavačů kontrolovalo

  • Jak rychle na zákazníka reagují.
  • Jak umí poradit.
  • Jestli zboží, které zákazník shání, znají a mohou doporučit.

A jaký byl výsledek?

Ve více než polovině obchodů si během půl minuty zákazníka vůbec nikdo nevšiml. Třetina prodavačů pak neumí doporučit další produkty. Nejlépe z tohoto tajného hodnocení vyšly řetězce s elektronikou. Následovali obchodníci s nábytkem. Naopak nejhorší služby s nejmenší šancí prodat i „něco navíc“ mají obchody s módou.

„Elektronika je velmi komoditní trh, takže vy jako prodejce potřebujete nastavit ne sto, ale 120procentní spokojenost zákazníka. Pak se k nám jako zákazník vrátíte,“ tvrdí Jiří Matoušek, marketingový manažer Datart.

Hodnocením prošlo jednatřicet řetězců z šesti různých odvětví. Nejprve byl prodejce kontaktován e-mailem, pak telefonicky a nakonec přišla na řadu návštěva prodejny. Jako nejhorší možnost se ukázala komunikace e-mailem. „Jedna třetina z nich na e-mail vůbec neodpověděla. Jako zákazník bych přitom čekala stejný servis při osobní návštěvě prodejny i na jejich webových stránkách,“ tvrdí Natalia Folbrychtová, ředitelka Daymaker.

Studie společnosti Daymaker
Zdroj: ČT24/daymaker.cz

Péče o zákazníka se prý zlepšuje, nejde to však rychle

„Je to otázka nedostatku personálu, kvalifikace personálu i výchovy, která zatím trošku vázne. Neřekl bych, že je to na sestupné tendenci. Je to na vzestupné tendenci,“ říká Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Co je pro zákazníky nejdůležitější

Zákazníci nejvíc ocení aktivitu prodejců. Důležité pro ně také je, aby prodavač nabízený výrobek dobře znal a dokázal poradit. Rovněž se ukázalo, že prodejci jsou nejaktivnější na začátku a na konci prodejního procesu. Častěji by ale měli klást doplňující otázky, soustředit se víc na to, aby výrobek prodali a v neposlední řadě přistupovat ke každému zákazníkovi víc individuálně.

Co dělá zákazníka spokojeného
Zdroj: ČT24/daymaker.cz

Komunikace mezi zákazníkem a prodejcem

  • 2 z 10 zákazníků prodejci nerozumí.
  • 3 z 10 zákazníků se nedočkají pomoci při nákupu.
  • 3 z 10 zákazníků se nedozví odpověď na svoje otázky.

Na českém trhu se momentálně pohybujeme v situaci, kdy se používají hlavně cenové nástroje pro získání zákazníků. Slevy, nízké ceny apod. Na druhé straně vztah s personálem je něco, co dává tu přidanou hodnotu nakupujícím, co vytváří nějaký stálý vztah. Obchodníci, kteří toto nečiní, velmi často přicházejí o věrnost zákazníků a jsou odkázáni na to, aby zase peníze znova a znova investovali do slev.

Podobný průzkum společnost provedla i v dalších zemích. Třeba ve Švédsku a Norsku prodavači mnohem rychleji a lépe reagují na zákazníka. Čeští obchodníci ale mají nejlepší odborné znalosti.

3 minuty
Péče o zákazníka je v Česku podprůměrná
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...