Do provozu bylo uvedeno Londýnské oko

Londýn - Téměř jako na dlani mají návštěvníci Londýna město, když usednou do jedné z prosklených kabinek takzvaného Londýnského oka, obřího vyhlídkového kola. Po ohlášení jeho výstavby v těsném sousedství nejznámějších památek britské metropole mnozí obyvatelé soudili, že radnice se musela asi pomátnout. „Ruské“ kolo však brzy slavilo značný úspěch a dnes je nejvyhledávanější placenou atrakcí v Británii. Nejvyšší kolo v Evropě bylo pokřtěno 31. prosince 1999.

Big Ben v sousedství se v roce 1999 rázem proměnil v trpaslíka

Stavba na jižním břehu Temže byla jedním z magnetů oslav příchodu nového milénia (zájemci se na kole mohli kvůli technickým problémům poprvé svézt ale až v březnu 2000) a původně měla stát jen dočasně. Dnes je však zřejmé, že atrakce v Londýně zakořenila. Za den se na ní protočí až patnáct tisíc milovníků adrenalinu. Po večerech pak mohou firmy v jednotlivých „kapslích“ pořádat večírky se šampaňským nebo reklamní akce. Kolo je čtvrtou nejvyšší stavbou v Londýně.

6 minut
Telefonát Ivana Kytky
Zdroj: ČT24

„Kolo tisíciletí“ nese 32 klimatizovaných kabin, z nichž každá pojme až 25 lidí. Stroj je neustále v pohybu, točí se však velmi pomalu, takže turisté nasedají za jízdy. Během třicetiminutové projížďky se mohou pokochat pohledem na Londýn a jeho okolí. Kdo má opravdu štěstí na pěkné počasí, může vidět nedaleký královský hrad Windsor nebo dohlédnout až k moři. Oko je také jediným místem, odkud lze spatřit všech sedm slavných londýnských fotbalových stadionů. Mimo jiné i díky tomu, že kabinky umožňují plný výhled 360 stupňů.

Svůj podíl na stavbě obřího kola má i plzeňská Škoda

Dvouletá realizace kolosu vysokého 135 metrů a vážícího 1500 tun byla mezinárodním dílem. Součásti byly dodány z několika zemí včetně České republiky. Zásluhu na tom měla plzeňská Škoda, která vyrobila srdce celého kola - středovou osu pro upnutí lan a kotvicí patky. Celkové náklady na atrakci přesáhly 70 milionů liber a hodnota zakázky Škody Steel, dceřiné společnosti Škody Plzeň, činila několik desítek milionů korun. O realizaci Londýnského oka se zasloužily společnosti British Airways a kancelář Marks Barfield Architects.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24/Vojtěch Hledík

Zábavní kolo drželo dlouho světové prvenství ve velikosti

Nyní to však už neplatí. Primátem se totiž pyšní asijský Singapur. V něm se od roku 2008 točí obr přezdívaný Singapurský letec vysoký 165 metrů. Z jeho nejvyššího bodu je možný výhled i na sousední Malajsii a Indonésii. Druhou v žebříčku je stošedesátimetrová Hvězda Nan-čchangu (2006) stojící v parku v tomto čínském městě. Londýnské oko, symbol plynutí času či koloběhu života, kterému ročně neodolá na 3,5 milionu návštěvníků, je pak třetím v pořadí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...