Extrémní sucho, které provází letošní jev El Niňo, zasáhlo i systém Panamského průplavu. Úřady proto musely omezit náklad lodí, aby tak snížily jejich ponor. Jinak by totiž hrozilo, že plavidla v kanálu uvíznou.
Historické sucho komplikuje provoz v Panamském průplavu. Lodě musí omezit náklad
Panamský průplav patří mezi nejdůležitější dopravní tepny na světě. V současnosti ale jeho provoz ovlivňuje sucho. Hladina Gatúnského jezera, které zásobuje plavební komory vodou, totiž klesá. Z řek, které ho zásobují, přiteklo v poslední době o šedesát procent méně vody.
Z toho důvodu správa Panamského průplavu opět snížila maximální ponor lodí, které jím proplouvají. Z více než patnácti metrů na necelých třináct a půl, což znamená méně přepravených kontejnerů a nákladu.
„Stav vody v kanálu je výsledkem čtyř až pěti měsíců s takřka nulovými srážkami v celém jeho povodí. Jde o nejsušší období v celé jeho historii,“ uvedl Carlos Vargas ze správy Panamského kanálu pro vodu a ekologii.
Stále častější extrémní projevy počasí
Díky důležitosti tohoto průplavu se počasí a srážky v jeho okolí podrobně zaznamenávají už 130 let. Extrémní projevy počasí se tam přitom v posledních dekádách vyskytují výrazně častěji než dříve.
„V Panamě jsme zaznamenali změnu ve frekvenci mimořádných jevů. Za posledních dvacet let proběhlo devět největších bouřek a mezi lety 2014 a 2016 byla tři nejsušší období v zaznamenané historii,“ poznamenal ředitel klimatického monitorování ze Smithsonova institutu tropického výzkumu Steve Paton.
Do Gatúnského jezera, které zásobuje průplav, stéká voda z okolních tří tisíc čtverečních kilometrů. Loňský na srážky bohatý rok vytvořil určitou rezervu, ale správa kanálu pro jistotu omezila provoz vodní elektrárny a snaží se vodu ze zdymadel přečerpávat zpět do jezera.
„Teď musíme správně vybalancovat přívod vody, což je z jedné strany pitná voda pro obyvatele a z druhé strany pomoct Gatúnskému jezeru udržet dostatečnou hladinu,“ řekl Irving Bermudez, manažer vodní elektrárny.
Správa Panamského průplavu v současných dnech s nadějí čeká na přelom května a června, kdy by měly přijít přívalové deště a chybějící vodu doplnit. Pokud nebudou vydatné, museli by provozovatelé přistoupit k dalším opatřením.