Dlouho očekávaná zpráva nizozemských vyšetřovatelů o loňském sestřelení malajsijského boeingu z letu MH17 na východní Ukrajině naznačila, že se vyskytly pokusy o zatajení příčiny neštěstí. Britský list The Guardian upozornil, že z těla kapitána letu se někdo ještě před oficiální pitvou pokusil odstranit střepiny pocházející z rakety Buk.
Z těla kapitána MH17 se někdo pokusil odstranit střepiny z Buku
Podle nizozemské zprávy raketa Buk ruské výroby explodovala metr od kabiny pilotů a výbuch obrovskou silou vrhl stovky střepin do letadla. Vyšetřovatelé se ale vyhnuli určení viníků, jen uvedli, že raketa byla odpálena z oblasti o rozloze 320 čtverečních kilometrů.
Přesné umístění odpalovacího zařízení má zjistit další kriminalistické vyšetřování. Avšak šéf úřadu vyšetřujícího příčiny katastrofy Tjibbe Joustra později před novináři připustil, že raketa byla odpálena z území ovládaného separatisty, podporovanými Ruskem. „Ohraničení trochu kolísá, ale je to oblast držená separatisty. K přesnému určení místa odpalu jsou třeba rozbory půdy a výslechy svědků, ale to nebylo v naší kompetenci,“ upozornil Joustra.
Zpráva uvádí, že více než 120 cizích těles, „vesměs kovových střepin“, se našlo v těle druhého pilota, kde způsobily „mnohočetné zlomeniny“. Když však experti identifikovali kapitánovo tělo, shledali, že už bylo podrobeno „vnějšímu a vnitřnímu zkoumání s odstraněním cizích předmětů“. Přesto v těle našli „stovky kovových předmětů“, jakož i zlomeniny kostí a další zranění.
Mezi částmi hlavice rakety se našly dvě střepiny ve tvaru motýlka, což Nizozemci pokládají za příznačné pro zvláštní typ bojové hlavice Buku. Nicméně ruský výrobce Almaz-Antej v předstihu popřel, že by se takové úlomky našly, a trval na tom, že použit byl starší typ rakety Buk, který už není používán v ruské armádě.
Boeing 777 byl sestřelen 17. července 2014 nad oblastí ovládanou proruskými separatisty, kteří po několik dní odmítali místo neštěstí zpřístupnit. Čtyři dny také trvalo, než vydali černé skříňky letadla. Všech 298 lidí na palubě zahynulo.
Zpráva vyšetřovatelů uvádí, že některé díly a náklad letadla, vyfotografované bezprostředně po neštěstí, zmizely. Zmizela také avionika z pilotní kabiny.
Zatímco Moskva oficiální závěry nizozemských expertů o technických příčinách tragédie zpochybnila a nařkla je z politické účelovosti, liberální deník Vedomosti napsal, že kdyby Rusko chtělo předložit důkazy své neviny, mělo by zveřejnit údaje protivzdušné obrany a systémů kontroly nad vzdušným prostranstvím z letounu A-50, ruské obdoby amerických letounů AWACS, o situaci v dané oblasti. To se však dosud nestalo.