Grosseto (Itálie) - Za loňské ztroskotání italské výletní lodi Costa Concordia může její indonéský kormidelník. Při dnešním slyšení před soudem to uvedl kapitán potopeného plavidla Francesco Schettino s tím, že kormidelník tehdy až po delším zaváhání zareagoval na kapitánův rozkaz, aby otočil kormidlem doleva. Proto prý obří plavidlo narazilo do skály.
Já nic, to kormidelník! hájí se u soudu kapitán Schettino
Soud ve městě Grosseto dnes pokračoval po dvouměsíční letní pauze. Bývalý kapitán je obžalován z několikanásobného zabití z nedbalosti, dále se mu klade za vinu, že kvůli němu plavidlo ztroskotalo a že je opustil v době, kdy na palubě ještě byli lidé. Za to mu nyní hrozí až 20 let vězení.
Schettino dnes vypovídal vůbec poprvé od zahájení soudního procesu. Vinu za neštěstí z loňského ledna, kdy při ztroskotání lodi u ostrova Giglio zahynulo 32 lidí, nadále odmítá a připsal ji indonéskému kormidelníkovi Jacobu Ruslimu Binovi. Jak vyplynulo z vyšetřování, kormidelníkovi trvalo 13 vteřin, než zareagoval na rozkaz otočit kormidlem doleva. Toto prodlení bylo přitom podle italského kapitána klíčové.
Francesco Schettino u soudu vinu za ztroskotání lodi odmítá:
„Kdyby kormidelník neudělal chybu, srážce se dalo zabránit. Loď se stáčela doprava, kormidelník neuposlechl mých rozkazů, takže kormidla byla otočena na druhou stranu a my jsme pak narazili.“
Admirál Giuseppe Cavo Dragone, který prováděl ohledání vraku lodi, ale toto tvrzení odmítá. Srážce by se podle něj ani tak zabránit nedalo. „Kormidelník se sice s manévrem opozdil o 13 vteřin, náraz by byl ale stejný,“ uvedl Dragone.
Schettinův právník Francesco Pepe soudu řekl, že nevinu jeho klienta může dokázat i nové vyšetřování a zhodnocení důkazů přímo na plavidle. To se podle něj může konat vzhledem k tomu, že vrak lodi byl minulý týden po náročné operaci vyzdvižen na hladinu. Schettinovi právníci žádají o povolení k prohledání vraku a operují i s možnou technickou závadou.
Pět lidí už v souvislosti s havárií od soudu s tresty odešlo. Dvacet měsíců dostal po přiznání i kormidelník, na něhož teď kapitán odpovědnost svaluje.
Costa Concordia je nyní ve vzpřímené poloze, je podpíraná pod kýlem i podél něj. Za několik měsíců ji odvlečou a sešrotují. Zatímco „kapitána zbabělce“ Schettina místní zatracují, Nicholase Sloana, který dokázal vrak lodi narovnat, naopak oslavují.