Trať z Brna do Střelic je po rekonstrukci dvoukolejná a elektrizovaná

Po téměř třech měsících se od úterý vrátí na trať mezi Brnem a Střelicemi vlaky. Správa železnic dokončila stavební práce na modernizaci a elektrizaci desetikilometrového úseku za téměř tři miliardy korun. Elektrické vlaky po trati ovšem zatím jezdit nebudou, protože příští rok se má s pracemi pokračovat na dalších deseti kilometrech ze Střelic do Zastávky u Brna.

Pro cestující, kteří museli jezdit výlukovými autobusy od začátku stavby loni v létě, se zvýší komfort cestování. Cestování bude také bezpečnější, rychlost bude zatím sto kilometrů za hodinu a od konce roku 2023 pak sto dvacet, protože po modernizaci tratě až do Zastávky zde bude fungovat mezinárodní systém pro zabezpečení jízdy vlaků ETCS.

Ve všech zastávkách jsou nová nástupiště ve výšce, která umožní do nových vlaků s nízkou podlahou bezbariérový nástup. Ve Střelicích vzniklo ostrovní nástupiště a podchod s výtahem. „Nádražní budovu budeme opravovat příští rok,“ doplnil mluvčí Správy železnic Pavel Tesař. Přes koleje vede také nová lávka, která nahradila tu starou.

Modernizaci tratě léta odkládaly soudní spory

Nová zastávka obyvatelům Ostopovic výrazně pomůže, zrychlí jim cestu do centra Brna. Problematické bude zatím využití zastávky ve Starém Lískovci. Přestože modernizace tratě se odkládala téměř deset let kvůli soudním sporům, Brno nedokázalo zajistit stavbu silnice a dopravního terminálu, který by umožnil přestup na trolejbusy do bohunického kampusu. Správa železnic sice postaví dodatečně přístupový chodník pro pěší, ale využití zastávky bude do stavby terminálu patrně výrazně nižší, než by bylo s hotovým terminálem.

Na trati ze Střelic do Zastávky by se mělo začít pracovat příští rok v březnu. „Dokončujeme výběrové řízení a do konce roku bychom měli mít podepsané smlouvy se zhotovitelem,“ uvedl ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák.

Do Zastávky je nutné přistavět druhou kolej. Patrně jeden celý rok budou cestující opět vozit autobusy a vlaky by měly po hotové trati vyjet od prosince 2023. Ty, které budou končit v Zastávce, už by měly být elektrické. Dále na Jihlavu budou jezdit motorové vlaky.

„Díky stavbě druhé koleje se výrazně zvýší propustnost tratě a bude možné, aby byl mezi spoji patnáctiminutový interval,“ řekl Bocák. Cena za stavbu druhého úseku má být 2,5 miliardy korun.

Trať z Brna do Zastávky vznikla jako jedna z prvních na Moravě v roce 1856. Postavila ji společnost Brněnsko-rosické dráhy, která usilovala o zjednodušení dovozu uhlí z rosicko-oslavanské pánve do Brna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 2 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 3 hhodinami

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 4 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 6 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 7 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 8 hhodinami

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
před 11 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
před 12 hhodinami
Načítání...