V Olomouci jezdí tramvaje opatrně. Nesmějí zbytečně zatěžovat mosty

Na olomouckých mostech platí omezení rychlosti (zdroj: ČT24)

Kvůli zhoršujícímu se stavu některých mostních konstrukcí se olomoucká městská hromadná doprava potýká s omezeními. Ve městě se proto nesmějí míjet tramvaje na třech místech. Podle radnice jde jen o preventivní opatření, které má předejít nadměrnému namáhání mostů.

Most přes Bystřici je jedním ze tří, kde aktuálně platí omezení pro tramvaje. Kromě toho, že se v těchto místech nesmějí míjet, musí jet jen 20km rychlostí.

„Řidiči tramvají si tak dávají na některých místech přednost, buď úplně zastaví, nebo zpomalí a pustí rychlejší soupravu,“ zjistil redaktor České televize Martin Laštůvka.

Olomoucká radnice si už několik let nechává zpracovat posudky o stavu mostů. Nejnovější dokumenty jsou z konce minulého roku. Některé přemostění podle nich nejsou v dobrém stavu. Řidiči tak už 2 měsíce předcházejí zbytečnému zatěžování mostů, které vedou nejen přes Bystřici, ale také Moravu a Mlýnský potok.

Mostní konstrukce v Olomouci, na kterých tramvaje dodržují dopravní omezení
Zdroj: ČT24 s využitím Google maps

„Řidič tramvaje to může ovlivnit režimem jízdy, ze zastávky vyjede o něco později, nebo zvolní, když vidí, že se tramvaje budou míjet,“ popsal provoz na mostovkách a v jejich okolí Pavel Zatloukal, náměstek olomouckého dopravního podniku.

Menší mosty přes Bystřici a Mlýnský potok chce radnice začít opravovat už příští rok. Ten největší přes Moravu se bude bourat. Při stavbě protipovodňových opatření ho do čtyř let nahradí úplně nový.

Letos zmodernizují čtyři mosty

Olomoucká radnice již letos nechá opravit čtyři mostní objekty. Do jejich rekonstrukce investuje zhruba 12,5 milionu korun. Opraveny budou dvě lávky pro pěší a dva mosty, řekl primátor Antonín Staněk (ČSSD).

Opravám lávek a mostů na území města věnujeme dlouhodobě velkou pozornost. Naše rozhodnutí o opravách vyplývají z pravidelných kontrol mostů a lávek prováděných odborníky na mostní konstrukce.
Antonín Staněk

„Čtyři miliony korun jdou na opravy dvou mostů, kdy v jednom případě most překonává Mlýnský potok v ulici V Kotlině a v druhém Hamerský náhon v Jaselské ulici,“ uvedl Staněk. Přes osm milionů korun pak podle něj půjde na opravu dvou lávek pro pěší, které vedou přes totožný tok.

Loni se městu podařilo zrekonstruovat dlouhodobě uzavřenou lávku pro pěší přes Mlýnský potok z ulice Dobrovského do ulice Václava III., lávku u sportovní haly i lávku přes řeku Bystřici z ulice Libušiny v Hodolanech.

V roce 2016 město za opravu mostů a lávek utratilo více než osm milionů korun. Obnoveny tehdy byly tři mosty přes Mlýnský potok a lávka z nábřeží Přemyslovců do ulice U Reálky a jeden most překonávající řeku Oskavu v Chomoutově.

V Olomouci je nyní celkem 34 mostů a 17 lávek. „Na uzavření není žádný z nich,“ dodal Antonín Staněk s tím, že však řada z nich potřebuje opravu. Nejhorší situace podle něj panuje na konstrukci přes řeku Bystřici.