D3 na jihu Čech je o tři kilometry delší. Obcí Borek přestanou jezdit tisíce aut

Události v regionech: Dálnice D3 je o tři kilometry delší, Borek o tisíce aut tišší (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo nový úsek dálnice D3 Borek–Úsilné dlouhý 3,1 kilometru. První řidiči místem poprvé projeli ve 13:30. Silničáři zároveň uzavřeli dosavadní spojku mezi silnicí I/3 a Pražskou ulicí. Dokud nebudou hotové navazující úseky D3 z Veselí nad Lužnicí, bude provoz v této části bez dálničního poplatku.

Stavbaři nový úsek dokončili o dva měsíce dříve, než byl původní termín. Práce stály 717,5 milionu korun. „Zprovozněná stavba umožní snížit dopravní zátěž na silnici I/3 v obci Borek i v navazující části Českých Budějovic, díky čemuž se sníží imise a hluková zátěž z dopravy,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. 

Na novém úseku je jedenáct mostů. Nejdelší z nich přes potok Kyselá voda měří 210 metrů. Nový úsek vede od silnice I/3 nad Borkem k silnici I/34 z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce. Ve směru od Prahy se tak bude sjíždět přes mimoúrovňovou křižovatku Úsilné a po silnici I/34.

Z Pražské třídy zmizí 20 tisíc aut

Tříúrovňová prstencová křižovatka, jež má okružní pás včetně devíti takzvaných větví, je podle ŘSD druhá svého druhu v Česku, první je v Opatovicích nad Labem na Pardubicku. 

Zprovoznění dálničního úseku Borek–Úsilné zásadně mění dopravní poměry v Českých Budějovicích. Pražská třída, po které podle loňského dopravního sčítání jezdí každý den v průměru 20 tisíc aut, nyní takřka osiřela. Kdo pojede z Budějovic na Prahu přes Borek, bude muset nově po staré silnici ke křižovatce u Lhotic nebo přes Chotýčany do Ševětína.

O dalších pět kilometrů se navíc dálnice rozroste 12. října, kdy se začne jezdit v plném profilu po úseku jihozápadně od Veselí nad Lužnicí. V součanosti se sice po trase dálnice už jezdí, fakticky se ale projíždí staveništěm a pouze v polovičním profilu.

Výstavba dálnice D3
Zdroj: ŘSD

Ostatní úseky mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi v současnosti silničáři rozšiřují. Dosavadní silnice je již od 90. let přeložena do trasy budoucí dálnice, ale chybí jí jeden pás. Postupně proto probíhá jeho stavba a rekonstrukce stávající komunikace.

Úsek mezi Ševětínem a Borkem, který měří 10,6 kilometru, dokončí stavbaři v prosinci 2019. Další úsek Bošilec–Ševětín dlouhý 8,1 kilometru bude dle ŘSD hotový v únoru 2019. 

D3 až do Rakouska v roce 2022

V příštím roce chce ŘSD zahájit také dostavbu dálničního obchvatu Českých Budějovic, který naváže na úsek Borek–Úsilné. Obchvat by měl být hotový do roku 2021. Navázat by měly další tři úseky dálnice D3, které dovedou auta až na hranice s Rakouskem. Silničáři počítají s rokem 2022.

Aby byla D3 zcela hotová, bude ještě potřeba dokončit její severní část od hranic Jihočeského a Středočeského kraje do Prahy. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) už má resort na středočeskou část D3 posouzení EIA. Na jaře 2018 chce ŘSD zažádat o územní rozhodnutí. Úsek je dlouhý asi 20 kilometrů. „Vede kolem Benešova a mimoúrovňovou křižovatkou Červené Vršky se napojuje zpátky na I/3,“ dodal Kroupa.