Jak zvýšit bezpečnost chodců? V Brně sepisují petici za nový přechod, jinde staví ploty

Stovky chodců se denně pohybují na frekventovaných silnicích v celém Jihomoravském kraji. Už čtyři pěší letos na tamních silnicích zemřeli. Proti některým místům, kde se nebezpečně přechází, lidé dokonce sepisují petice. Jedna taková koluje mezi rodiči žáků brněnského gymnázia v Křenové ulici. V Heršpické ulici v Brně zase nebezpečnému přecházení brání nově postavený plot.

„Několik řidičů už volalo k nám do školy a stěžovali si, že jim naši studenti vpadají do cesty. Což je logické - když se jinak nemají jak dostat na tramvaj, musí v příhodnou chvíli vstoupit do silnice. Ale chápu řidiče, že z toho mají těžkou hlavu," přiznal zástupce ředitele Gymnázia Křenová v Brně Jan Kaplan.

Dopravní situace před školou je opravdu nepřehledná. Tramvaje staví jen u ostrůvků, na ty ale nevede přechod. Když ráno přijede tramvaj plná studentů, všichni z ostrůvku živelně přechází na chodník. Křenová ulice je přitom jednou z nejfrekventovanějších v centru Brna.

2 minuty
O přecházení před Gymnáziem Křenová hovoří zástupce ředitele Jan Kaplan
Zdroj: ČT24

Připomínky k dopravní situaci město zatím odmítalo s tím, že přechod v místě není vhodný. „Letos jsme se proto rozhodli napsat za školskou radu dopis, který byl podpořen podpisy rodičů a zletilých žáků a ten jsme s návrhy řešení podali na odbor dopravy," dodal Kaplan. Pod žádost se podepsalo čtyři sta rodičů a studentů.

Odbor dopravy proto vymyslel jiné řešení. „Mohla by se zapojit světelná křižovatka u bývalého úřadu práce. Pokud se podaří získat všechna povolení, dalo by se to zrealizovat závěrem příštího roku," uvedl vedoucí odboru Vladimír Bielko.

Hazardéry zastaví plot

Zatímco v prvním případě se lidé snaží přimět město, aby nebezpečné přecházení řešilo, v Heršpické ulici už se situace řeší. Dělníci tam ve středovém pásu instalují mezi svodidla pletivo. To má odradit lidi, kteří zbytečně riskují, a místo aby používali blízký podchod mezi justičním areálem a kancelářským komplexem, přebíhají čtyřproudou silnici.

Od začátku letošního roku došlo jen v Brně ke dvěma stovkám dopravních nehod, jejichž účastníky byli i chodci. Zhruba polovina z nich, konkrétně 94, se stala přímo na přechodech. Srážky chodců s auty jsou hned po čelních střetech vozidel nehodami s nejtragičtější bilancí. Například v roce 2010 zemřelo na jihomoravských silnicích 19 chodců. Od té doby je číslo nižší, během minulého roku zemřelo 12 lidí, za letošní rok policie eviduje zatím čtyři usmrcené.

Ve Zlínském kraji naopak tragická bilance stoupá. Nejméně chodců za posledních pět let tam zemřelo v roce 2012, kdy byly oběti čtyři. Oproti tomu do konce listopadu letošního roku na silnicích východní Moravy zahynulo už 14 pěších.

Chodec není nesmrtelný

Odborníci varují, že často si za ohrožení vlastního života či zdraví mohou i sami chodci. „Lidé si myslí, že mají na přechodech automaticky přednost, a mnozí si neuvědomují, že i vozidlo má limity. Není schopno zastavit okamžitě na místě, takže pokud je blízko přechodu, nesmí chodec v žádném případě do silnice vcházet," upozornil Josef Andres z Centra dopravního výzkumu.

Kromě toho, že chodci často riskují, je i na správcích silnic, aby bezpečnosti pomohli. „Ač odborná veřejnost zná parametry bezpečných přechodů, tak i na poměrně nových komunikacích vznikají přechody, které jsou vyloženě nebezpečné," dodal Andres.

3 minuty
Josef Andres z CDV o bezpečném přecházení
Zdroj: ČT24

Zvýšit bezpečnost chodců chtějí i zákonodárci. Poslanci ve středu poslali senátorům novelu zákona o pozemních komunikacích. Ta mění pravidla pro chodce zavedením povinnosti nosit viditelný reflexní prvek. Pravidlo se týká pouze silnic mimo obce a platí za snížené viditelnosti, pokud se člověk pohybuje po krajnici nebo okraji vozovky. Netýká se tedy lidí v obcích nebo výletníků kráčejících po silnici za jasného dne.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 18 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 19 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 21 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 21 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 22 hhodinami
Načítání...