Most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, který se loni v září zřítil a zabil čtyři dělníky, je opět v provozu. Lidé z obce si tak mohou oddechnout, dopravní komplikace končí. Zatím se ale neví, kdo neštěstí zavinil. Kriminalisté dosud nikoho neobvinili.
Vilémov, místo zářijové tragédie, má nový most
Dvanáctimetrový kamenný most na opravované silnici ve Vilémově se zřítil 4. září 2014. Zavalil šest stavebních dělníků, čtyři z nich neštěstí nepřežili. 31. července 2015, při uvedení mostu i celé opravené silnice do provozu, připomínaly čtyři vyhaslé lidské životy už jenom květiny pod mostem.
Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD) konstatoval, že stavba byla dělaná dobře: "Až na tu jednu kaňku, která se v loňském roce stala," uvedl.
Firmy, které se ve Vilémově podílely na stavbě, a bylo jich několik, tak některá z nich pochybila. Jestli to bylo na straně koordinace nebo jestli některá z nich dělala něco dřív nebo později, to bych nechtěl spekulovat," uvedl dále Libor Joukl (ČSSD), náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro dopravu.
Případným viníkům hrozí až deset let vězení
Kdo konkrétně neštěstí zavinil, se zatím neví. Policie ani po 11 měsích prověřování nikoho neobvinila. "Případ byl velice složitý zejména s ohledem na rozsáhlé znalecké posudky z oboru stavebnictví - kriminalisté museli výsledky všech znaleckých posudků velice důkladně nastudovat," uvedla Dana Čírtková, mluvčí Policie ČR.
Cesta na úřad nebo do školy se prodloužila
Stanislav Rek z Vilémova byl mezi prvními, kteří v pátek po nově otevřeném mostě projížděli. Novou silnici si pochvaloval, ale stavba prý trvala dlouho: "Cesta odtud do Jeníkova nebo do Chotěboře, po okreskách, to bylo hrozné," uvedl Stanislav Rek.
Podle starosty Vilémova Jiřího Lebedy (nestr.) museli lidé pěšky obcházet 1,5 kilometru, když šli třeba na obecní úřad, na poštu, do obchodu nebo do školy.
Osmitýdenní zdržení způsobené vyšetřováním a odklízením trosek zhotovitel dohnal během mírné zimy a předal stavbu nakonec podle smlouvy včas. "Zpoždění dvou měsíců neovlivnilo konečný termín dokončení," uvedl Martin Lukeš, ředitel závodu střed, M-Silnice, a. s.
Místo kamene ocelová konstrukce
Původní kamenný most nahradila oblouková ocelová konstrukce, stavebníci nazývají materiál flexibilní plech. Zbývá ještě dokončit poslední detaily, které už provoz neovlivní. K mostu pak ještě městys Vilémov nainstaluje pamětní desku.
Rekonstrukce 12 metrů dlouhého vilémovského mostu byla součástí modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem za více než 200 milionů korun. Zakázku, na niž má kraj slíbenou evropskou dotaci, získalo konsorcium M-Silnice a Strabag.
Most ve Vilémově, který přestavovala firma Bögl a Krýsl, už byl přechodně průjezdný přes zimu. V březnu byl kvůli pokračování stavebních prací zase uzavřen. Jízda autem z Vilémova do Jeníkova a do Chotěboře nebyla kvůli uzavírce o tolik delší. Ale tranzitní doprava se po objížďce 21 kilometrů dlouhé trasy z Chotěboře do Jeníkova protáhla na dvojnásobek.
Závěrečné práce, které potrvají do září, si vyžádají už jen částečné omezení provozu v určitých místech trasy mezi Chotěboří a Golčových Jeníkovem.