Praha se loučí s další „tváří“ své MHD, autobusem B732

Praha – Poslední pravidelné jízdy Prahou čekají trojici vozů Karosa B732. Typ, který spolu s verzí B731 v 80. letech ovládl ulice všech československých měst, má nyní skončit ve víru modernizace. Pro pražskou MHD jde i o technický přelom – typ B732 jsou poslední autobusy s mechanickou převodovkou.

Nedávno se Praha rozloučila s nejstarší variantou slavné tramvaje T3 a nyní přicházejí na řadu i autobusy, které jí v 80. letech minulého století dělaly společnost. Stejně jako v případě „tétrojek“ ale ještě zůstávají v provozu upravené verze, podobně je tomu v případě Karos B732 – v ulicích lze stále potkat i vozy B731 a kloubové B741.

Naposled se svézt typem Karosa B732 budou moci (nejen) příznivci městské autobusové dopravy na lince 122 z Depa Hostivař na Opatov a zpět. Vůz evidenčního čísla 5885 z roku 1993 pojede každým směrem dvakrát a to mezi 14:45 a 17:06.

Mezi typem Karosa B732 a B731 byl vlastně jenom jeden rozdíl – převodovka, zatímco typ B731 ji měl automatickou, typ B732 vybavili konstruktéři z Vysokého Mýta „manuálem“. Cestující se tak s nimi mohli setkat i na některých regionálních linkách, kde se vozům s automatem příliš nedařilo (pro cesty za město ovšem Karosa vyráběla neméně slavný typ C734). Naopak do Prahy se první B732 dostaly až v roce 1987, tedy po skončení masových dodávek svých sourozenců s automatickou převodovkou. Dopravní podnik je nakupoval až do roku 1994, aby pořizování dnes již napůl historických autobusů Karosa řady 700 zakončil ještě dalšími sériemi typu B731 v roce 1995. Nastal tak paradox, že typ B732, který se v Praze objevil později, nakonec půjde do provozního „důchodu“ jako první. Dopravní podnik se netají tím, že autobusy vyřazuje výhradně na základě věku konkrétních vozidel. „S posledními autobusy Karosa B732 se Dopravní podnik loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů devět let a jednotlivé stáří autobusů 20 let,“ uvedl Jan Lebeda z pražského dopravního podniku.

Oba typy autobusů jsou oproti svým předchůdcům Škoda ŠM11 i nástupcům B931 a B932 charakteristické hranatou karosérií se třemi dvoukřídlými dveřmi. Uvnitř cestující naleznou polstrované sedačky zpravidla potažené černou koženkou s nízkými opěradly. Autobusy mají polosamonosnou karoserii panelové konstrukce se dvěma nápravami. Motor dosazovali vysokomýtští konstruktéři za zadní nápravu, v případě B732 jde o šestiválcový přeplňovaný LIAZ ML636 (některé vozy B731 z 90. let dostaly motor Renault). Onou mechanickou převodovkou, tedy hlavní prvek odlišující B732 od typu B731, je pětistupňová Praga 5P80.

Karosa B732

  • dvounápravový autobus polosamonosné konstrukce
  • výrobce: Karosa Vysoké Mýto
  • výroba v letech: 1983–1997
  • dodávky pro DPP: 1987–1994
  • motor a převodovka: LIAZ ML636, Praga 5P80
  • výkon: 155 kW
  • max. rychlost: 80 km/h
  • délka: 11 055 mm
  • kapacita: 31 sedících, 63 stojících cestujících

V Praze se postupně objevilo 860 vozů Karosa B732, část z nich prošla v letech 1997–2002 celkovými opravami, které jim umožnily jezdit dodnes. Zásadními změnami z pohledu cestujících bylo dosazení elektronických orientačních panelů, řidičům zase udělala radost klimatizace jejich kabiny.

Nyní jsou v provozu poslední tři autobusy B732, jejichž konec v běžném provozu předznamená konec i dalších jejich sourozenců – vzhledem k tomu, že nejnovější autobusy B731 jsou z roku 1995, mnoho času nezbývá ani jim. O další rok mladší jsou potom poslední z kloubových Karos B741. Ani po vyřazení všech těchto vozů ale ještě konstrukce autobusů Karosa z pražských ulic zcela nezmizí. Po ukončení dodávek typů, jejichž konstrukce pocházela již ze 70. let, se rozšířily vozy B931 a B941 a nakonec jejich upravené verze B951 a B961, z nichž poslední jsou z roku 2006. Ty také představují poslední pražské autobusy s vysokou podlahou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
včera v 11:37

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
včera v 11:30

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...