Praha – Poslední pravidelné jízdy Prahou čekají trojici vozů Karosa B732. Typ, který spolu s verzí B731 v 80. letech ovládl ulice všech československých měst, má nyní skončit ve víru modernizace. Pro pražskou MHD jde i o technický přelom – typ B732 jsou poslední autobusy s mechanickou převodovkou.
Praha se loučí s další „tváří“ své MHD, autobusem B732
Nedávno se Praha rozloučila s nejstarší variantou slavné tramvaje T3 a nyní přicházejí na řadu i autobusy, které jí v 80. letech minulého století dělaly společnost. Stejně jako v případě „tétrojek“ ale ještě zůstávají v provozu upravené verze, podobně je tomu v případě Karos B732 – v ulicích lze stále potkat i vozy B731 a kloubové B741.
Naposled se svézt typem Karosa B732 budou moci (nejen) příznivci městské autobusové dopravy na lince 122 z Depa Hostivař na Opatov a zpět. Vůz evidenčního čísla 5885 z roku 1993 pojede každým směrem dvakrát a to mezi 14:45 a 17:06.
Mezi typem Karosa B732 a B731 byl vlastně jenom jeden rozdíl – převodovka, zatímco typ B731 ji měl automatickou, typ B732 vybavili konstruktéři z Vysokého Mýta „manuálem“. Cestující se tak s nimi mohli setkat i na některých regionálních linkách, kde se vozům s automatem příliš nedařilo (pro cesty za město ovšem Karosa vyráběla neméně slavný typ C734). Naopak do Prahy se první B732 dostaly až v roce 1987, tedy po skončení masových dodávek svých sourozenců s automatickou převodovkou. Dopravní podnik je nakupoval až do roku 1994, aby pořizování dnes již napůl historických autobusů Karosa řady 700 zakončil ještě dalšími sériemi typu B731 v roce 1995. Nastal tak paradox, že typ B732, který se v Praze objevil později, nakonec půjde do provozního „důchodu“ jako první. Dopravní podnik se netají tím, že autobusy vyřazuje výhradně na základě věku konkrétních vozidel. „S posledními autobusy Karosa B732 se Dopravní podnik loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů devět let a jednotlivé stáří autobusů 20 let,“ uvedl Jan Lebeda z pražského dopravního podniku.
Oba typy autobusů jsou oproti svým předchůdcům Škoda ŠM11 i nástupcům B931 a B932 charakteristické hranatou karosérií se třemi dvoukřídlými dveřmi. Uvnitř cestující naleznou polstrované sedačky zpravidla potažené černou koženkou s nízkými opěradly. Autobusy mají polosamonosnou karoserii panelové konstrukce se dvěma nápravami. Motor dosazovali vysokomýtští konstruktéři za zadní nápravu, v případě B732 jde o šestiválcový přeplňovaný LIAZ ML636 (některé vozy B731 z 90. let dostaly motor Renault). Onou mechanickou převodovkou, tedy hlavní prvek odlišující B732 od typu B731, je pětistupňová Praga 5P80.
Karosa B732
- dvounápravový autobus polosamonosné konstrukce
- výrobce: Karosa Vysoké Mýto
- výroba v letech: 1983–1997
- dodávky pro DPP: 1987–1994
- motor a převodovka: LIAZ ML636, Praga 5P80
- výkon: 155 kW
- max. rychlost: 80 km/h
- délka: 11 055 mm
- kapacita: 31 sedících, 63 stojících cestujících
V Praze se postupně objevilo 860 vozů Karosa B732, část z nich prošla v letech 1997–2002 celkovými opravami, které jim umožnily jezdit dodnes. Zásadními změnami z pohledu cestujících bylo dosazení elektronických orientačních panelů, řidičům zase udělala radost klimatizace jejich kabiny.
Nyní jsou v provozu poslední tři autobusy B732, jejichž konec v běžném provozu předznamená konec i dalších jejich sourozenců – vzhledem k tomu, že nejnovější autobusy B731 jsou z roku 1995, mnoho času nezbývá ani jim. O další rok mladší jsou potom poslední z kloubových Karos B741. Ani po vyřazení všech těchto vozů ale ještě konstrukce autobusů Karosa z pražských ulic zcela nezmizí. Po ukončení dodávek typů, jejichž konstrukce pocházela již ze 70. let, se rozšířily vozy B931 a B941 a nakonec jejich upravené verze B951 a B961, z nichž poslední jsou z roku 2006. Ty také představují poslední pražské autobusy s vysokou podlahou.