Jokerova taneční scéna na veřejných záchodcích vznikla při reprodukci už hotového filmového doprovodu

Tenkrát na západě, Hvězdné války i Joker. Hollywoodská historie se píše i v notách

Když si letošní Oscary za nejlepší filmovou hudbu k animovanému filmu Soul přebírali dva členové rockové kapely Nine Inch Nails, bylo to už podruhé, co vyfoukli ocenění autorům, kteří se specializují jen na oblast filmu. Jinak tvůrci z města andělů často spoléhají na slavná skladatelská jména. Historie filmového Hollywoodu je zapsána i v notách, skýtá vřískání smyčců v koupelně, soundtrack pro temnou i světlou stranu síly v předaleké galaxii i psychotický tanec Jokera na veřejných záchodcích.

 

Slavný snímek z roku 1968 Tenkrát na západě byl revolucí nejen na stříbrném plátně, ale i ve světě filmové hudby. Italský skladatel Ennio Morricone definoval svojí prací celý žánr westernů či spaghetti-westernů. Jeho part pro harmoniku překonal hranice snímku Sergia Leoneho a neodmyslitelně patří k prašným cestám, rozvrzaným salónním dveřím a k cinkavým zvukům kovbojských ostruh.

Morricone složil hudbu ještě před zahájením natáčení, čehož využil režisér Leone a hudební podkres pouštěl hercům přímo na place. „Vždy jsem měl pocit, že hudba je výraznější než dialog a pro mě nebyl nikdo lepší než Ennio Morricone. Mnohokrát důležitejší je nota než řádek. Když se vám podaří něco vyjádřit pohledem a hudbou místo toho, abyste to řekli slovy, je výsledek lepší,“ řekl Leone v rozhovoru pro americansuburbx.com.

K westernu Tenkrát na západě vytvořil ikonický hudební doprovod skladatel Ennio Morricone
Zdroj: ČTK, Mary Evans
Autor: Mary Evans

Američan Bernard Herrmann se zas postaral o hudební doprovod přelomové rozhlasové hry Orsona Wellese Válka světů. Ikonický je ale především jeho motiv ke kultovnímu snímku Psycho z dílny Alfreda Hitchcocka. Vřískavý tón smyčců ze slavné scény ze sprchy si musel vydupat. „Poslední slovo musím mít já, pokud ne, hudbu nepíšu,“ říkal Herrmann. I když režisér Psycha chtěl, aby byla scéna ve sprše bez jakéhokoli hudebního doprovodu, svérázný skladatel se mu nepodřídil.

K dalším klasikům žánru patří John Williams. „Kdyby nebylo Johna Williamse, košťata ve famrfpálu nebo kola by nevzlétla. Nebylo by tu žádné (strany) Síly a dinosauři by nechodili po Zemi. Bez něj bychom se nedivili, neplakali a nevěřeli bychom,“ řekl v nadsázce na účet Williamse režisér Steven Spielberg. Kredit od režiséra, se kterým Williams spolupracoval na téměř třech desítkách filmů, mluví za vše.

Spielberg tím konkrétně narážel na Harryho Pottera, E. T. mimozemšťana, Hvězdné války či Jurský park. Je to ale jen krátký výsek z tvorby newyorského rodáka. Williams získal dohromady 52 nominací na Oscara, pět z nich proměnil. Je tak v tomto směru druhým nejúspěšnějším skladatelem historie. Alfred Newman mezi lety 1943 a 1967 vyhrál devět sošek, nutno ale dodat, že v minulosti měly Oscary pro odvětví filmové hudby více kategorií.

Doprovod k některým vlastním filmům si dělá sám třeba Clint Eastwood, který mnohdy kromě režie a zmíněné hudební složky stíhá i hlavní role. Bob Dylan zase vytvořil materiál pro western Pat Garrett a Billy the Kid.

V současnosti se velmi daří skandinávským skladatelům – velkou budoucnost věští filmoví kritici švédskému multiinstrumentalistovi Ludwigu Görransonovi a Hildur Guðnadóttirové z Islandu.

Cestu ale všem v losangelské Mekce filmu vyšlapal před více než osmdesáti lety vídeňský rodák přezdívaný „otec filmové hudby“ Max Steiner. 

„Steiner přišel nejen na to, jak napsat hudbu jako podkres pod dialogy, ale také jak tvořit hudební témata pro filmové charaktery a jak je jemně formovat v celém filmu – přesně to, co dělá John Williams ve filmu Hvězdné války nebo skladatelé ve filmech od Marvelu,“ řekl magazínu Variety autor Steinerovy biografie Steven C. Smith.

Po éře němých filmů si Steiner prosadil své

Maximilian Steiner se narodil v roce 1888 ve Vídni, jeho kmotrem se stal slavný německý skladatel Richard Strauss. Jakoby to předznamenalo další Steinerovy kroky. První operetu složil už ve dvanácti letech a během vysokoškolských studií se spojil ještě s jedním slavným jménem – na soukromých hodinách ho doučoval jeho krajan Gustav Mahler.

Zlom pro tehdy pětadvacetiletého Steinera přišel v roce 1914, kdy se odstěhoval do Spojených států. V New Yorku odstartoval kariéru na Broadwayi, nejvyhlášenější divadelní scéně.

Na přelomu 20. a 30. let přišel do Hollywoodu – v době, kdy filmová hudba stála na rozcestí. Končil němý film a mnozí tvrdili, že s nástupem filmu zvukového zmizí i potřeba filmové hudby. Steiner si ale byl natolik jistý tím, že hudba do filmu patří, že se mu podařilo přesvědčit tamní producenty, aby přece jen hudební doprovod nezavrhovali.

„Max byl úspěšný částečně i proto, že miloval lidi, miloval život a miloval být zamilovaný. Byla v něm obrovská vášeň.

Steven C. Smith

autor biografie Maxe Steinera

Právě pro svou zarputilost je považovaný za „otce filmové hudby“, zvlášť po famózní práci na snímku King Kong, který šel do kin v roce 1933. Nebyl to mezník jen ve Steinerově kariéře, ale také v historii filmové hudby jako takové.

Jeho dílo se stalo jednou z nejsilnějších významotvorných složek snímku. Kromě King Konga se vídeňský rodák blýskl také v Jihu proti severu nebo Casablance.

Odysea filmové hudby

V druhé polovině 20. století už hudební složka byla nedílnou součástí hollywoodských snímků. Jak efektní může být, ukázal v roce 1968 ambiciózní režisér Stanley Kubrick. Do svého kosmického eposu 2001: Vesmírná Odysea zařadil symfonickou báseň Also sprach Zarathustra od Richarda Strausse.

Studio Metro-Goldwyn-Mayer přitom chtělo využít skladby na míru od někoho z tehdejších tvůrců. „V podstatě na Kubricka tlačili, aby si najal skladatele, a on si vybral Alexe Northa, se kterým spolupracoval na Spartakovi (1960),“ připomněl Michael Benson, který vydal v roce 2018 knihu o vzniku slavného filmu.

„Kubrick mu ale na jejich prvním setkání řekl, že se chce držet některých klasických skladeb. Alex North pak přesvědčil Stanleyho Kubricka, že to zvládne a že nahradí tyto skladby materiálem s podobnou náladou a duchem. A tak vytvořil pro film hudební doprovod i přesto, že se málem kvůli tlaku nervově zhroutil,“ pokračuje Benson. 

„Kubrickovi se to ale nelíbilo. Nic z toho nepoužil, aniž by informoval Northa. Ten přišel na premiéru v New Yorku a byl naprosto šokován a ponížen, když zjistil, že se nic z jeho práce ve filmu neobjevilo,“ dodává spisovatel, který historku odvyprávěl pro vox.com.

Ve stejném roce měl premiéru i už zmíněný western Tenkrát na západě. Již v roce 1960 ale zabodoval jiný snímek tohoto žánru – Sedm statečných. A stejně tak se proslavila ústřední melodie filmu, kterou vytvořil Elmer Bernstein.

Zlatá šedesátá byla pro film a hudbu k němu žní. Významně se zapojil třeba i jazz, to když v roce 1963 Henry Mancini složil skladbu pro Růžového pantera. Kromě toho vznikl televizní seriál Mission Impossible, na který v devadesátých letech navázal a dodnes navazuje Tom Cruise. Hudební motiv znělky z roku 1966 od Lalo Schifrina je součástí i moderních verzí.

Zapomenout by se určitě nemělo na další klasiku – filmového Jamese Bonda. Hudební motiv Montyho Normana patří k franšíze agenta 007 stejně jako protřepané, nemíchané martini. Mafiánského Kmotra zas hudebně oživil Ital Nino Rota.

John Williams a ti další

Nejvýznamnějším filmovým skladatelem současnosti pravděpodobně je už zmíněný John Williams, který svoji kariéru buduje od šedesátých let. Spřízněné umělecké duše jsou pro devětaosmdesátiletého skladatele Steven Spielberg s Georgem Lucasem.

Pro Lucase složil možná nejslavnější filmové skladby historie, které zazněly ve Hvězdných válkách. To bylo už poté, kdy si střihl dva filmy se Stevenem Spielbergem, včetně úspěšných Čelistí. „Jednoho dne mi Steven zavolal a zeptal se, jestli neznám George Lucase. Ne, nemám tušení, kdo to je, odpověděl jsem. Načež Steven řekl, že Lucas dělá Hvězdné války a že se chce se mnou setkat, protože obdivoval partituru pro Čelisti,“ vzpomínal Williams v rozhovoru pro The New Yorker.

Williams pak dělal na všech třech trilogiích Star Wars. Vůbec nejrozsáhlejší bylo pro něj ale spojení se Spielbergem, se kterým během 44 let spolupracoval na 28 filmech, včetně klasik jako E. T. mimozemšťan, Indiana Jones, Schindlerův seznam, Jurský park nebo Zachraňte vojína Ryana. Nejaktuálnějším společným snímkem je Akta Pentagon: Skrytá válka z roku 2017. A nemusí být posledním, protože Williams se i v 89 letech těší dobré kondici a stále aktivně tvoří.

Není tajemstvím, že filmoví tvůrci se svými skladateli rádi spolupracují opakovaně. Mezi takové dvojice patří třeba režisér Christopher Nolan a skladatel Hans Zimmer. Rodák ze Západního Německa složil pro Nolana hudbu k trilogii o Temném rytíři (Batmanovi) a filmům Počátek, Interstellar nebo Dunkirk.

Zatím poslední Nolanův snímek, Tenet, odmítl skladatel jen proto, že měl přehršel práce na filmu Duna. Kromě toho Zimmer obohatil svou tvorbou třeba Piráty z Karibiku, pokračování Blade Runnera, Rivaly nebo dokumentární sérii BBC Blue Planet II.

Podobná spolupráce funguje mezi režisérem Alejandrem Iñárritem a Gustavem Santaolallou – zahrnuje snímky jako Amores Perros, 21 gramů, Babel Zkrocená hora, ve které autor hudby dokázal skvěle pracovat se zvuky akustických kytar.

Thomas Newman má na svém seznamu tvorby dva snímky vynášené kritikou do nebe – Zelená míle Vykoupení z věznice ShawshankHoward Shore zas vdechl symfonický život Pánovi prstenů a hudebně opentlil i thriller Sedm

Velmi známou filmovou skladbu vytvořil Clint Mansell. Hudební závěr snímku Requiem za sen – ve spojení s osudy hlavních hrdinů, kteří propadnou drogám – nahání husí kůži. 

Rockeři na červeném koberci

Mezi nejúspěšnější hollywoodské hudební tvůrce současnosti patří v úvodu zmínění spoluhráči rockové kapely Nine Inch Nails: Trent Reznor a Atticus Ross. Potvrzují, že „hudba je jen jedna“.

Muzikanti, kteří se jinak zabývají temnými, industriálními linkami, získali svého druhého Oscara za snímek, který je určený pro absolutně rozdílné publikum: za rodinný, animovaný film Soul.

První sošku získala autorská dvojice o deset let dříve, za hudbu k filmu režiséra Davida Finchera Sociální síť o vzestupu zakladatele Facebooku Zuckerberga. S Fincherem pak Reznor a Ross spolupracovali ještě na snímcích Zmizelá nebo Mank.

Skandinávská stopa

V poslední době se nebývalým způsobem daří v Hollywoodu skandinávským skladatelům – třeba na loňských Oscarech. To zabodoval snímek Joker, kterého se mistrovsky zhostil v hlavní roli Joaquin Phoenix. Nejen on si za ztvárnění komiksového antihrdiny vysloužil zlatou sošku.

Ocenění si odnesla také osmatřicetiletá islandská skladatelka Hildur Guðnadóttirová. Ta v té době měla za sebou divácky úspěšný seriál Černobyl. Stala se vůbec první ženou, která Oscara za hudební doprovod vyhrála. Kromě toho ještě přidala Zlatý glóbus. 

Hudbu k Jokerovi složila, stejně jako kdysi Morricone k westernu Tenkrát na západě, ještě před natáčením. Dnes to u filmu není běžné, zpravidla štáb nejprve natočí všechny scény a teprve poté na nich začne pracovat skladatel. V případě Jokera však Hildur Guðnadóttirová dostala scénář s předstihem a její hudba nakonec na několika místech ovlivnila výslednou podobu filmu – například scénu s Jokerovou pohybovou kreací na veřejných toaletách.

Na hudbě k Jokerovi se menší částí podílel další Islanďan – Jóhann Jóhannsson. Také on se dokázal v Los Angeles prosadit. Je autorem hudby k filmům Zmizení nebo Příchozí. Hollywoodské zkušenosti má i další krajan Atli Örvarsson.

Další ze skandinávské hudební školy je Švéd Ludwig Göransson, který v šestatřiceti letech patří k nejnadějnějším skladatelům ve světě filmu. Má už leccos za sebou: volné pokračování ságy o Rockym Creed, hrané komiksové příběhy Venom Black Panther (za kterého získal Oscara) nebo dosud poslední film režiséra Nolana Tenet

Kromě toho se Göransson podílel i na seriálu ze světa Hvězdných válek Mandalorian, kde naplno prodal svoje muzikantské schopnosti. Švédský skladatel objevil v měřítku filmové hudby nové zvuky a zapojil netradiční, organické nástroje. 

Slavné hollywoodské písně

Ve Spojených státech rozdělují hudební složku filmu na dvě hlavní kategorie: „Film score“ a „Soundtrack“. „Skóre“ je scénická, konkrétní hudba, která doprovází celý film a kam spadají všichni dosud prezentovaní autoři. Proto se Oscary předávají právě v kategorii Original Score. 

Soundtrack pak obsahuje kompletní hudební doprovod, včetně písní vytvořených přímo pro snímek či převzatých, jako v případě Forresta Gumpa nebo třeba Pulp Fiction, kdy se sahalo k osvědčeným hitům ve velkém.

Pulp Fiction: Historky z podsvětí
Zdroj: AČFK

Akademie pak vyhlašuje ještě jednu kategorii, a to za nejlepší originální píseň, tedy Original Song. Ta by vydala na samostatný text, uveďme proto závěrem pár příkladů: 

Osobní strážce a Whitney Houston s písní I Will Always Love You, Lví král a píseň Can You Feel the Love Tonight od Eltona Johna, 8 mile rappera Eminema a jeho Lose Yourself. Dále třeba originální písně pro filmy o Jamesu Bondovi (například Madona, Adelle a Billie Eilish) či novější Star Is Born a píseň Shallow od Lady Gaga. A nebo česká stopa v podání Markéty Irglové, která s Glenem Hansardem získala Oscara za skladbu Falling Slowly  k filmu Once

Video Oscarová dvojice Hansard a Irglová zahráli v Brně
video

No comment: Koncert Hansarda a Irglové v Brně

Zdroj: ČT24