Drábek se zatnul do Městských divadel pražských. Budeme vyhrocení, slibuje

David Drábek: Budeme vyhrocení, ale doufám, že nám diváci dají šanci (zdroj: ČT24)

Původní tvorba, současné texty a k nim satira či stand-up komedie. Městská divadla pražská by v nadcházející 69. sezoně měla změnit kurz dramaturgie. Nový směr je dílem nového vedení a tvůrců: ředitele Daniela Přibyla, uměleckého šéfa Michala Dočekala a Davida Drábka, který se stal kmenovým režisérem MDP. Jestli do nich přenese i svou sžíravou poetiku z Klicperova divadla v Hradci Králové, naznačil v rozhovoru pro Události v kultuře.

Projekt, který jste vytvořil společně s Michalem Dočekalem a Danielem Přibylem, je na hony vzdálený směřování Městských divadel pražských v minulých letech. Jak takové změny docílit?

Ponejvíce autentičností. Všichni tři – s Danem Přibylem a Michalem Dočekalem – jsme ostřílení divadelní harcovníci, obití a pobití různými zkušenostmi z vedení divadel. A ty chceme zúročit.

Já, protože jsem autorský typ, bych chtěl posloužit v první fázi hlavně divadlu Rokoko a vytvořit z něho zónu pozitivní deviace a centrum veškerého humoru, satiry, toho, co před lety Rokoko plnilo. Obklopit se výbornými komiky, ale i zpěváky, autory hudby, autory gagů, stand-up komiky a vedle tvorby v dramaturgickém plánu dělat i talk show, to nejlepší z Prahy v Rokoku centralizovat a zároveň na této scéně objevovat nové talenty a představovat je divákům. 

  • Daniel Přibyl, ředitel MDP: „Nechceme divadlo, které je umělou bublinou, kam se lidé přijdou schovat před tím, co se děje venku. Chtěli bychom spíš, aby se diváci mohli zamyslet a třeba i hodně vysmát. Se sžíravou komikou se zašklebit tomu, co se děje kolem nich. Je pro nás důležitá souvislost se světem kolem nás.“

Nejenom dramaturgie a režiséři stojí za úspěchem divadla. Jak se nový přístup dotkne hereckého souboru? 

Dlužno ještě říci, že „předání moci“ proběhlo naštěstí velmi důstojně a na úrovni bez exaltovaných a hysterických výstupů. Soubor se samozřejmě promění, přijdou noví lidé. Navíc jsme teď obrovští – máme tři scény, tisíc míst každý večer, tzn. že soubor, který má dneska asi jednadvacet členů, se musí rozrůst. To ale přichází plynně. Otestujeme si lidi často na nějakých projektech a potom se s nimi poradíme, co dál. 

  • Novinky hereckého souboru: Z Divadla Husa na Provázku by měl přijít Martin Donutil, z Jihočeského divadla Tomáš Havlínek a Beáta Kaňoková, z Národního divadla Eva Salzmannová a původně z Divadla v Chebu Petr Konáš. Hostovat budou Vanda Hybnerová, Pavla Tomicová nebo Václav Kopta.

Městská divadla pražská posledních let sázela hodně na vkus konzervativního diváka. Kde by se podle vaší ideální představy měla nacházet za dvě tři sezony?

Jsem takový insitní, jednoduchý – jak žiju, tak tvořím, co mě potkává, to se okamžitě odráží v tvorbě. A myslím si, že to je stejně i u ostatních dvou pánů. Máme ambici být dobrým městským divadlem, dostat se do kontextu evropských divadel, ale ne v tom velkohubém smyslu, kdy každý slibuje na začátku, jak přivede všechny velké režiséry, a pak je to často truchlivé. Chceme skutečně vytvořit silný repertoár, ke kterému budou diváci nelhostejní, i ti, co si třeba zvykli na dost prostou zábavnost nebo nekonfliktnost.

obrázek
Zdroj: ČT24

Budeme samozřejmě výrazní, vyhrocení v mnoha směrech, jak v satiře, tak v uměleckých věcech, ale doufám, a moc o to prosím diváky – jak stávající, tak ty, kteří přijdou – aby nám dali šanci ukázat, že to divadlo je opravdu silné, ať už bude zábavné, nebo o drásavých tématech.   

Vaším prvním autorským a režijním kusem budou Kanibalky. Mají diváci čekat opět hodně ostrého a satirického Davida Drábka, kterému z naší současnosti nic není svaté?

Je to tak. Po éře v Hradci Králové – milované, ale přece jen na konci byl člověk opotřebovaný – jsem byl unavený, tahle nabídka mi ale vlila velkou energii do žil. Psaní Kanibalek se mi stalo obrovskou radostí, i když jsou velmi tvrdé. Je to příběh dvou komisařek, které vyšetřují vraždu šesti Arabů v jednom loftu v Nuslích. Jsou nuceny se infiltrovat do skupiny výcvikového tábora slušnočechů, kteří chtějí bojovat proti imigrantům. A to je jenom začátek. 

Novinky MDP: Od Shakespeara po Hůlovou

Pro 69. sezonu chystají MDP čtrnáct premiér. První novinkou bude trpká komedie Moře od anglického dramatika Edwarda Bonda. Chystá se také dramatizace Vladaře podle Niccola Machiavelliho a zahraniční nabídku doplní tradiční hry Nepřítel lidu Henrika Ibsena, Revizor Nikolaje Vasilijeviče Gogola a Romeo a Julie Williama Shakespeara.

Premiéry nadcházející sezony z velké části tvoří nové texty, přispívají i čeští autoři. Například David Zábranský hrou Konzervativec. Petra Hůlová pro MDP zdramatizovala svůj román Stručné dějiny hnutí, uvedena bude také adaptace románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný a románu Zdeny Salivarové Honzlová.

Ke dvěma scénám – Divadlu Rokoko a Divadlu ABC – se po šestnácti letech pod „značku“ MDP připojí Divadlo Komedie.

  • Michal Dočekal, umělecký šéf MDP: „V Rokoku bude spíš satira, komedie, současná hra. V ABC budou současné dramatické tituly a velká společenská témata. Komedie bude prostor pro koprodukce, zahraniční hostování a pro mladé divadelní tvůrce. A pro pohybové divadlo, což je v současnosti – to se možná moc neví – jedna z nejúspěšnějších větví českého současného divadla. V tom jsme skutečně na evropské úrovni.