Majitelé dieselů v Německu přijali odškodné, které nabídl Volkswagen

Na dvě stě tisíc majitelů aut s naftovým motorem přijalo odškodné, na kterém se automobilka Volkswagen už v únoru dohodla s německým svazem VZBV. Právě ten celkem asi 260 tisíc vlastníků dieselů ve sporu o podvodné měření emisí zastupoval. Volkswagen to podle agentury Reuters uvedl ve svém pondělním sdělení. V Česku majitelé dotčených vozidel zatím čekají na odpověď Volkswagenu k mimosoudnímu vyrovnání.

Firma na odškodném vyplatí celkem 620 milionů eur (16,9 miliardy korun). Podle dřívějších informací bude odškodné odstupňováno podle stáří a typu vozu. Výrobce se odmítl zabývat stížnostmi majitelů vozů, kteří neměli v době pořízení auta bydliště v Německu, připomněl na svém webu časopis Der Spiegel.

Volkswagen v pondělí také uvedl, že ještě stále přezkoumává dalších 21 tisíc případů. Majitelé těchto automobilů by od něj mohli získat 1350 až 6250 eur (zhruba 36 700 až 170 tisíc korun) za každý vůz. Lhůta pro rozhodnutí byla prodloužena do 30. dubna.

Odškodné v USA

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na vyrovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (přes 230 miliard korun). Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (117 tisíc až 230 tisíc korun). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu.

Čeští majitelé vozidel zatím čekají na odpověď Volkswagenu

„Jsme rádi, že se odškodnění dočkali i evropští spotřebitelé podvedení koncernem Volkswagen. Tento krok totiž potvrzuje, že poškození byli zákazníci Volkswagenu i v Evropě, nejen ve Spojených státech. Pokud k odškodnění dojde v Německu, neměla by Česká republika jako člen Evropské unie zůstat stranou a čeští zákazníci diskriminováni,“ konstatuje František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která u soudu zastupuje české klienty.

Společnost Safe Diesel v tuzemsku rozšířila na začátku roku žalobu o dalších 480 vlastníků dotčených vozidel. Celkem tak ve sporu zastupuje už 6372 klientů a pro každého z nich nárokuje odškodné 220 tisíc. Celková vymáhaná částka tedy dosáhne již 1 401 840 000 korun.

„Zvýšený zájem jsme zaznamenali ke konci roku, kdy se v médiích objevily zprávy o začátku jednání o mimosoudní dohodě mezi koncernem Volkswagen a poškozenými spotřebiteli v Německu. Nárok všech nových klientů samozřejmě ke společné žalobě připojíme. Už před časem jsme vyzvali Volkswagen k jednání o mimosoudním vyrovnání našich klientů. Zatím čekáme na odezvu,“ dodal Honsa.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 13 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 15 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...