Registrace do nového mýtného systému v Česku začne v neděli, stát čeká, že vybere 12 miliard

Registrace do nového mýtného systému se spustí v neděli. Funkční bude na 1300 kilometrech českých dálnic od 1. prosince a od 1. ledna příštího roku na dalších 900 kilometrech silnic prvních tříd, řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Mýto platí auta nad 3,5 tuny a systém bude zpočátku provozovat společnost CzechToll, do majetku státu přejde na konci února.

Podle Kremlíka zatím funguje vše bez problémů. Generální ředitel firmy CzechToll Matej Okáli uvedl, že veškeré komplexní zkoušky skončily tento týden a díky tomu může začít registrace. „Všem dopravcům posíláme podrobné informace a je jim k dispozici web a callcentrum. Mají čtyři možnosti, jak se do systému zaregistrovat,“ uvedl Okáli.

První již vyzkoušenou možností je registrace na prodejních místech jako dosud, je jich přes dvě stě. Novými možnostmi jsou registrace přes web, prostřednictvím vydavatelů palivových karet a pro velké dopravce existuje speciální tým, který je registrací do systému provede. „Apeluji na dopravce, ať to neodkládají. Dopravců je 52 tisíc a jednotek 450 tisíc, z toho 70 procent je ze zahraničí,“ uvedl Kremlík.

Dopravce jednotku může obdržet bezplatně poštou a podle Okáliho stačí na vyřízení jednoho auta pět minut, u dopravců s více auty se čas zkracuje. Jednotku lze použít jako mobilní, případně je možné ji do auta instalovat trvale.

Ke kontrole bude sloužit 40 nových aut

Ke kontrole bude sloužit kromě stávajících také 40 nových aut Celní správy a mýtné brány. Jejich počet se rozšíří na 60. Díky novému systému a technologiím mohou celníci rozpoznat jak auto, které vůbec nemá palubní jednotku, i vůz, jenž platí nižší mýto, než je předepsáno.

„Na první pohled vypadají auta jako ta, která už v tuto chvíli celníci mají a jsou k vidění na českých dálnicích, ale novinkou je třeba to, že jsou osázená speciálními kamerami, které můžou snímat registrační značky nákladních vozidel. Nebo i to, že auta mají záložní baterii, která umožní provoz i bez nastartování po dobu pěti hodin,“ přiblížil redaktor ČT Michal Cagala.

Podle Kremlíka budou roční náklady na provoz systému půl miliardy korun a očekává se, že státu přinese na výběru mýtného 12 miliard korun. Okali také uvedl, že nový systém je připravený, aby byl jednou součástí jednotného evropského mýtného systému.

Zavedení nového mýtného systému provázelo řadu měsíců správní řízení u antimonopolního úřadu i soudní pře. Dosavadní poskytovatel mýtného systému Kapsch napadal rozhodnutí státu, který v tendru upřednostnil nabídku CzechTollu před jeho nabídkou. Nejvyšší správní soud potvrdil správnost kroků antimonopolního úřadu ve prospěch státu teprve před několika dny.

Spory související s mýtným tendrem ale zatím nejsou u konce. Po rozhodnutí krajského soudu se musí antimonopolní úřad znovu zabývat platností nové mýtné smlouvy a zároveň ve stejné věci řeší kasační stížnost Nejvyšší správní soud.