Řízení o námitkách Kapsche k mýtnému tendru má být zastaveno, rozhodl správní soud

Antimonopolní úřad se patrně nebude muset dál zabývat námitkami firmy Kapsch proti mýtnému tendru. Nejvyšší správní soud (NSS) ve středu vyhověl stížnostem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a ministerstva dopravy proti rozhodnutí Krajského soudu v Brně z letošního května.

Rozhodnutí NSS je dostupné na úřední desce, plyne z něj, že řízení o námitkách je třeba zastavit. Tento právní názor kasačního soudu je pro krajský soud závazný, stojí v rozhodnutí. Středeční verdikt se bezprostředně netýká přezkoumávání nové mýtné smlouvy, jde o tendr, který jejímu uzavření předcházel.

Procesní situace v kauze je složitá. Předseda úřadu Petr Rafaj řízení o námitkách Kapsche, tedy současného provozovatele mýtného systému, zastavil poté, co byla podepsána smlouva s vítězem tendru, konsorciem CzechToll/SkyToll. Krajský soud ale v květnu rozhodnutí zrušil, a Rafaj proto v první polovině září uložil svým úředníkům, aby námitky Kapsche vypořádali.

Když rozhodnutí ztrácejí smysl

NSS nyní konstatoval, že po uzavření smlouvy je to již v podstatě bezpředmětné, a navíc mimo zákonné kompetence úřadu. „Uzavření smlouvy je určitým hraničním bodem, po jehož dosažení určitý typ řízení (přezkum postupu zadavatele v zadávacím řízení) a rozhodnutí v něm vydaná (uložená nápravná opatření) ztrácejí právní i praktický smysl,“ stojí v rozhodnutí NSS. Po uzavření smlouvy se lze domáhat zákazu jejího plnění, což také Kapsch učinil.

V mýtném tendru loni zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Současnou mikrovlnnou technologii má nahradit satelitní technika, která se ze současných 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy rozšíří i na dalších 860 kilometrů silnic první třídy. Nový mýtný systém by měl začít fungovat od prosince letošního roku.

Krajský soud v Brně však v červenci vyhověl další z žalob společnosti Kapsch a nařídil ÚOHS znovu zkoumat mýtnou smlouvu. Kapsch tvrdí, že jejímu uzavření bránilo dřívější předběžné opatření. Úřad původně dospěl k závěru, že není důvod zakázat plnění, soud ale měl k postupu úřadu výhrady. I v tomto řízení podaly ministerstvo dopravy a ÚOHS kasační stížnosti k NSS.

Vydáno pod