Nejpozději od příštího roku by měly zcela zmizet triky známé od nechvalně proslulých prodejců, kteří lákají spotřebitele k nevýhodnému přechodu k údajně levnějšímu dodavateli energie. Ministerstvo průmyslu a obchodu představilo řadu legislativních opatření, která mají s nekalými obchodními praktikami takzvaných energetických šmejdů skoncovat.
Energetické šmejdy nechce Nováková omezit, ale rovnou vymýtit. Zrušit smlouvu bude jednodušší
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) využije v boji proti takzvaným energetickým šmejdům zákon o ochraně spotřebitele. Jeho novela by měla platit od začátku příštího roku. Počítá se například se snazším vypovídáním smluv, potvrdila končící ministryně Marta Nováková (za ANO). Původně zamýšlená regulace prostřednictvím energetického zákona je podle ní příliš zdlouhavá.
„Takzvané energetické šmejdy v energetice je třeba zastavit. Vymezujeme se například vůči podomním aukcím energií od přeprodejců, trikům s dárky, jako jsou například žárovky ‚zdarma‘, nebo vůči nepřiměřeným sankcím při odstoupení od smlouvy. Neakceptovatelné je pro nás vyvíjení agresivního nátlaku prodávajícím a veškeré jiné manipulativní a klamavé praktiky,“ řekla Nováková.
Podle náměstka ministryně Reného Neděly novela například omezí maximální délku trvání smlouvy na dobu určitou mezi obchodníkem a spotřebitelem na 36 měsíců. Aktuálně není tato doba omezena vůbec. Po uplynutí 36 měsíců bude nově automaticky považována za smlouvu na dobu neurčitou. „To spotřebiteli umožní snazší odstoupení,“ podotkl Neděla.
Zákazník podle něj dále dostane možnost vypovědět smlouvu na dobu určitou s automatickým prodloužením závazku kdykoli do 15. dne před uplynutím sjednané doby.
„Tento paragraf reaguje na praktiky, kdy dodavatelé záměrně nastavovali příliš krátké časové období, ve kterém mohli spotřebitelé projevit svou vůli neprodloužit smlouvu. Zákazník navíc bude mít právo bezplatně a bez sankce vypovědět smlouvu, pokud prokáže, že přestal odběrné místo užívat nebo tento nárok vznikl jiné fyzické či právnické osobě,“ uvedl dále Neděla.
Další novinkou je zákaz sankcí plynoucích z automatického ukončení smluv. To podle Neděly míří na praxi, kdy prodejci zákazníkům vnucovali například LED žárovky a v případě vypovězení smlouvy o dodávkách energie požadovali za tyto takzvané dárky zdarma uhrazení sankcí.
Osoba, která vykonává zprostředkovatelskou činnost, bude muset být v registru
Novela rovněž zavádí právo zákazníka na bezodkladné písemné vyhotovení smlouvy a na poskytnutí kopie smlouvy či souhrnu podstatných náležitostí smlouvy. Platnost plných mocí bude omezena pouze na šest měsíců.
„Nová pravidla však nejen posilují práva spotřebitelů, ale jejich cílem je také vymýtit energetické šmejdy jako takové. Osoba, která vykonává zprostředkovatelskou činnost, bude muset být zapsána v registru u Energetického regulačního úřadu (ERÚ) a bude tak dohledatelná. Platí přitom u ní obdobná práva a povinnosti jako u držitelů licencí na obchod s elektřinou nebo plynem,“ doplnil Neděla.
Osoby vykonávající zprostředkovatelskou činnost se budou muset zapsat do registru vedeného ERÚ do šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti zákona. Bez tohoto zápisu podle Neděly nebudou moci vykonávat zprostředkovatelskou činnost.
ERÚ přitom bude oprávněn v případě opakovaného, zvlášť závažného porušení právních předpisů souvisejících s činností zprostředkovatele provést výmaz osoby z registru. Opětovný zápis do registru přitom bude možný nejdříve po uplynutí lhůty 12 měsíců ode dne výmazu.
Česká obchodní inspekce (ČOI) loni získala 147 podnětů od občanů, ze kterých bylo 110 oprávněných. Ze 39 ukončených kontrol bylo u 34 zjištěno porušení zákona. Kromě toho ČOI v dané oblasti současně řešila dalších 248 mimosoudních sporů. ERÚ se v roce 2017 zabýval téměř 12 000 podáními spotřebitelů proti nekalým praktikám.
„Statistiky za loňský rok budou podobné. To je doslova masakr, když si uvědomíme, že oklamanými bývají zejména senioři, kteří jsou méně odolní a snadněji podléhají léčkám a účelovým slibům,“ dodala Nováková.
Vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený zmínil v pořadu Devadesátka ČT24 základní pravidlo, bez něhož spotřebitel prakticky vždy prodělá. „Nejlepší nabídky nikdy za spotřebitelem nepřijdou samy, naopak je vždy musí hledat, musí porovnávat. Musí vynaložit nějakou aktivitu k tomu, aby případně mohl ušetřit.“
Náměstek Neděla ve stejném pořadu uvedl, že ČOI řešila 150 stížností a 110 jich bylo oprávněných, což znamená, že 9 z 10 podání bylo oprávněných. ERÚ řešil téměř 12 tisíc stížností a v nedávné době uložil nejvyšší sankce v této oblasti ve výši čtyř milionů korun. „Tedy ve vztahu na změnu na dodavatele (příbližně 400 tisíc, pozn. red.) se jedná o poměrně velký objem stížností.“