Zpoždění se Českým drahám prodražuje. O možnosti dostat odškodnění ví totiž stále více lidí

Za zpoždění vlaků zaplatily letos v prvním pololetí České dráhy cestujícím 590 tisíc korun. Bylo to bezmála o 200 tisíc víc než za stejné období o rok dříve. Vyšší vyplacenou částkou ovlivnily nejen nehody či špatné počasí, ale také lepší informovanost pasažerů.  

Ve vnitrostátní dopravě vyplatil národní dopravce za prvních šest měsíců přes 137 tisíc korun, v meziročním srovnání více než dvojnásobek. 

Jednou z událostí, která se na tom podílela, byla nehoda z 10. června mezi Kolínem a Velimí. Rychlík zde srazil muže a vlaky pak nabraly zpoždění. 

„Nárůst žádostí o odškodnění souvisí s osvětovou činností společnosti a tedy s větší informovaností cestujících o možnosti odškodnění. Dále jsou to konkrétní příklady, kdy mají cestující nárok na odškodné, jako třeba právě mimořádnost u Kolína, kde došlo ke zdržení dvě hodiny s vyšší mírou odškodného,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

České dráhy odškodňují podle nařízení Evropského parlamentu a podle Smluvních přepravních podmínek. Může to být odškodnění cestujících ve výši 25 či 50 procent z ceny jízdenky, případně jednorázové odškodění. 

Roste i výše odškodnění v mezinárodní dopravě. ČD zaplatily za šest měsíců zpožděnky za 453 tisíc korun, to je zhruba o 121 tisíc korun více než v první polovině loňského roku. 

Vlaky měly zpoždění hlavně kvůli silnému větru a špatnému počasí. „Jde například o následky vichřice a bouřky, které způsobily poruchy trakčního vedení a poruchy zabezpečovacího zařízení,“ popsal Šťáhlavský.

Dalším důvodem bylo zpoždění vlaku z cizího státu. „Podle dohody odškodňuje železnice, která vystavila jízdenku, bez ohledu na to, kde došlo ke zpoždění. Držitel mezinárodní jízdenky vydané u ČD tak žádá o odškodné u ČD i v případě, že vlak byl zpožděn například v Berlíně,“ uzavřel mluvčí dopravce.