Kancelářský nábytek firmy Techo míří často do zahraničí. Vývoz tvoří tři čtvrtiny z celkového obratu společnosti. Ne ze všech dílů, které vyrobí v českém závodě, smontují nábytek v Česku. Některé pošlou do Ruska a smontují je až tam, protože pro obchodování na ruském trhu bylo výhodnější postavit vlastní montážní halu kousek od Moskvy. Vývoz do Ruska v posledních letech firmě pravidelně roste až o padesát procent.
Exportu do Ruska se daří. V posledních letech roste o polovinu
„Nám Rusko nepřijde jako extra specifické trhem, ale přijde nám specifické svojí byrokracií, volatilním rublem, pracovními povoleními, vízovými podmínkami,“ konstatuje ředitel strategického rozvoje Techo Jan Petrák. Pozornost k Rusku teď obracejí především malí a střední exportéři.
„Obecně ruské firmy jsou v lepší kondici, než byly před rokem a ty zakázky, které tam stály, se začínají konečně realizovat,“ říká předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) Karel Havlíček.
Firma Hormen, kde prodávají interiérová svítidla, obchodovala i v Rusku, ale slabý rubl ji donutil trh téměř opustit. S tamními specifiky se vypořádali využitím zpostředkovatelských firem. „Ty buď mají výborné kontakty na místím trhu a znají ta specifika, umí to a pak jsou úspěšné, anebo nejsou, “ říká spolumajitel firmy Jiří Hrachovina.
Stejně jako většina českých exportérů teď vyvážejí především do zemí Evropské unie. Nejčastějším cílem českého zboží je Německo nebo Slovensko. Za nimi následuje Slovensko, Polsko, Velká Británie a Francie.
„Přílišná závislost na jednom jakémkoliv subjektu není optimální, proto se ministerstvo průmyslu a obchodu snaží o diversifikaci exportní politiky,“ říká náměstek na ministerstvu průmyslu a obchodu Jiří Koliba. Příkladem nových aktivit je podle ministerstva obchodu například otevření české účasti na Expu 2017 v kazašské Astaně.