Finanční správa tvrdí, že většina obchodníků je připravena na 2. vlnu EET

Většina podnikatelů je na druhou vlnu elektronické evidence tržeb připravena, uvedla v pondělí Finanční správa. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110 tisíc podnikatelů z odhadovaných 250 tisíc, ne všichni podnikatelé v maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Odhad 250 tisíc podnikatelů spadajících do druhé vlny EET byl podle šéfa Finanční správy Martina Janečka založen na počtu podnikatelů vykazujících danou aktivitu, tedy maloobchod a velkoobchod.

Nicméně, řada těchto podnikatelů do systému EET nevstoupí – například jde o velkoobchodníky a obchodní zástupce, kteří přijímají pouze platby převodem z účtu na účet, nikoliv hotovost, e-shopy, které také přijímají pouze platby převodem z účtu na účet nebo prostřednictvím dobírky způsobem, který evidenci tržeb nepodléhá, a tak dále.
Martin Janeček
šéf Finanční správy

Dále je podle Janečka řada obchodníků, kteří mají pouze sezonní prodej. Těm stačí se do systému EET přihlásit později, tedy až ve chvíli, kdy začnou platby přijímat. Navíc část podnikatelů, kteří současně s maloobchodem podnikají v pohostinství, využila své autentizační údaje získané pro první vlnu.

K pondělí 27. února Finanční správa vydala přibližně 160 tisíc autentizačních údajů, z toho zhruba 110 tisíc po startu první vlny po 1. prosinci 2016.

Na 10 000 kontrol

Finanční správa provedla za čtvrt roku od zahájení elektronické evidence tržeb 9510 kontrol. Z toho v rámci 802 kontrol odhalila 1203 porušení pravidel, udělila 20 pokut za 103 700 korun a dále předala k řízení o sankci nebo opatření 807 nalezených porušení. Nejčastějším prohřeškem v rámci EET je nevystavení účtenky, neumístění informačního oznámení a nezasílání údajů do systému EET.

Elektronická evidence tržeb povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace. Za závažné porušení zákona o evidenci tržeb přitom hrozí pokuta až 500 tisíc korun nebo až uzavření provozovny. K zásadnímu porušení například patří, že obchodník nebude mít zařízení pro evidenci tržeb.

  • 1. fáze – prosinec 2016: stravovací a ubytovací služby
  • 2. fáze – březen 2017: maloobchod a velkoobchod
  • 3. fáze – březen 2018: ostatní činnosti ( s výjimkou vybraných řemesel a výrobních činností - viz 4. fáze), například svobodná povolání, doprava, zemědělství.
  • 4. fáze – červen 2018: řemeslníci

Na zvýšení počtu kontrol v posledních dvou měsících upozornil i zakladatel pokladního systému Septim.cz Zbyněk Švec. „Kontroloři u podnikatelů ve většině případů zaznamenali pouze drobné nesrovnalosti a tzv. propustné chyby, jako například duplicitní účty, chybějící vteřinový údaj na účtence, absenci informačního hlášení na webu apod. Žádné sankce ani pokuty ale v těchto případech prozatím neudělili a řešili to vždy domluvou a příslibem nápravy od restauratéra,“ uvedl.

Podle údajů na serveru etrzby.cz zaznamenala Finanční správa do neděle zhruba 273,2 milionu účtenek. Z údajů dále vyplývá, že tržby aktuálně eviduje 87 829 podnikatelů. Finanční správa zatím přidělila přes 155 tisíc autentizačních údajů. V tom jsou přitom zahrnuti podnikatelé z první i druhé vlny EET. První vlna se totiž týkala zhruba 40 tisíc podnikatelů. Další vlna evidence tržeb se týká od středy podle odhadů Finanční správy zhruba 250 tisíc firem a podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. Zatím si přitom vyzvedla autentizační údaje méně než polovina z nich.

EET podle jednatele společnosti eKasa Luboše Lukasíka obecně poukázala na nedostatečnou znalost moderních technologií. „Stále je mezi námi velké množství lidí, kteří se nekamarádí s technologiemi. Bylo by dobré, kdyby stát v budoucnu přemýšlel i nad způsoby, jak tento fenomén podpořit. U nákupu pokladny poskytl například slevu na dani, pro školení nikoli,“ uvedl.

Pracovní portál Profesia.cz upozornil, že v segmentu ubytování, stravování a pohostinství se počet nabídek práce v meziročním srovnání snížil loni v prosinci o deset procent a letos v lednu o tři procenta. „Řada restaurací, především menších hospod na venkově ukončila činnost, mnohé podniky ale naopak přijímaly nový personál, aby byly schopné zvýšené množství práce spojené s EET zvládnout,“ uvedl portál.

Podle lednového vyjádření ministra financí Andreje Babiše (ANO) počet restaurací po zavedení EET neklesl. Sdružení místních samospráv České republiky ovšem s poukazem na průzkum mezi starosty obcí na začátku prosince oznámilo, že při spouštění EET zaniklo zhruba 700 hospod zejména v malých obcích. Opačný trend, než o jakém hovořil ministr Babiš, vykazují v oblasti živnostenských oprávnění pro provozování hostinské činnosti statistiky společnosti CRIF – CzechCredit Bureau. Loni v prosinci podle nich bylo nově založeno nebo obnoveno 2099 živností a přerušeno či ukončeno 2882 živností.

Samotný systém evidence tržeb za čtvrt roku funguje poměrně bez problémů. Vážnější výpadek měl systém pro pokladny 13. prosince, kdy pokladny napojené do systému hlásily problémy zhruba 45 minut kolem osmé hodiny ranní. S krátkodobými výpadky se potýkaly během čtvrt roku občas také systémy pro certifikaci k EET, stránky pro součet a přehled vlastních tržeb obchodníků nebo informační portál.

Finanční správa na počátku ledna zrušila kvůli negativním ohlasům veřejnosti a následnému rozhodnutí ministra Babiše internetovou stránku, na které mohli lidé anonymně oznamovat, že v restauraci nebo ubytovacím zařízení nedostali účtenku z EET. Babiš tvrdil, že o webu nevěděl.

Finanční správa a statistici vidí tržby odlišně

Údaje o nárůstu a výši tržeb restaurací a hotelů, jež zveřejňuje Finanční správa a Český statistický úřad, nelze porovnávat. Vyplývá to z materiálu ministerstva financí, který v pondělí projednala vláda. 

Ministerstvo financí v polovině ledna uvedlo, že podle výpočtů Finanční správy evidované tržby za prosinec dosáhly zhruba 20 miliard korun, zatímco před rokem to bylo deset miliard korun. Tržby tak podle výpočtů správy stouply o 100 procent. Výpočet správa provedla na vzorku údajů čtyř procent daňových poplatníků.

Český statistický úřad pak publikoval údaje o tržbách v ubytování, stravování a pohostinství za prosinec 2016, a to 8. února. V běžných cenách meziročně vzrostly o 15,7 procenta, ve stálých cenách o 7,6 procenta. V samotném pohostinství a stravování se tržby v běžných cenách zvýšily o 18,3 procenta, ve stálých cenách o 8,2 procenta. ČSÚ následně 9. února v tiskové zprávě uvedl, že ze statistik úřadu nelze určit vliv zavedení EET.

 Srovnávání výstupů Finanční správy s daty o vývoji měsíčních tržeb ČSÚ je podle vládního materiálu velmi obtížné, neboť oba postupy se metodicky liší. Rozdíly vyplývají z vymezení celkového souboru podniků zahrnutých do výpočtu nebo i z obsahového vymezení ukazatelů.

„V datech ČSÚ jsou také zahrnuty výrobky a služby, které EET nepodléhají. V datech Finanční správy získaných z EET naopak nejsou zahrnuty bezhotovostní převody. Z výše uvedených důvodů stojí publikovaná data ČSÚ a FS ČR vedle sebe, a nelze je tedy vzájemně porovnávat,“ uvádí materiál.