Pololetní přebytek státního rozpočtu není výsledkem zlepšeného hospodaření, ale způsobil ho především růst ekonomiky a s tím související vyšší výběr daní a pak také meziroční pokles výdajů na investice v řádech desítek miliard korun. Uvedl to šéf Nejvyššího kontrolního úřadu ve stanovisku ke zprávě vlády o hospodaření. V polovině roku vykázal rozpočet přebytek téměř 41 miliard korun, což byl nejlepší červnový výsledek od roku 1993.
Prezident NKÚ: Letošní rozpočtový přebytek je dán i výrazným propadem investic
Ačkoliv je pro letošek schválený schodek 70 miliard korun, tak na konci listopadu stát hospodařil s přebytkem 55,5 miliardy. Podle ministra financí Andreje Babiše (ANO) není pochyb, že na konci roku bude mít ČR nejlepší výsledek státního rozpočtu za posledních 20 let. Případný přebytek chce vláda použít na snížení státního dluhu.
Podle prezidenta NKÚ Miloslava Kaly však letošní celoroční výsledek ovlivní právě pokles objemu peněz na investice v řádu desítek miliard korun. Jen v pololetí klesly investice meziročně o téměř 15 miliard korun a k 30. září téměř o 37 miliard korun.
Stát nestíhá připravovat velké dopravní stavby
Příčinou současného ekonomického růstu je stabilní spotřeba domácností, kde se odráží růst mezd a větší jistota získání zaměstnání, a také růst vývozů. „Oproti tomu je však nutné zmínit, že ze strany vlády České republiky nedochází k požadované podpoře hospodářského růstu formou veřejných investic, a to zejména kvůli nedostatečné připravenosti strategických projektů dopravní infrastruktury,“ píše prezident NKÚ.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) už v polovině září při sněmovních interpelacích připustil, že letošní čerpání investic může být nižší než loni. Některé resorty podle něj nejsou schopné přidělené peníze účinně vyčerpat.
V prosinci při představování hlavních vládních priorit uvedl na předním místě zahájení klíčových dopravních staveb. Parlament letos v létě schválil zákon, který umožní zahájit desítku důležitých dopravních staveb bez nutnosti opakovat pro ně posudek vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA.
- D1: Říkovice–Přerov
- D3: Úsilné–Hodějovice
- D3: Hodějovice–Třebonín
- D6: Lubenec, obchvat
- D6: Řevničov, obchvat
- D6: Nové Strašecí – Řevničov
- D11: Hradec Králové – Smiřice
- D35: Opatovice nad Labem – Časy
- D35: Časy–Ostrov
- D48: Frýdek-Místek, obchvat
- D49: Hulín–Fryšták
- D55: Otrokovice, obchvat jihovýchod
- Trať 220: modernizace Sudoměřice–Votice