Firma Yahoo prodala své hlavní aktivity Verizonu za téměř pět miliard dolarů

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications převezme za 4,83 miliardy dolarů (118,8 miliardy korun) hlavní aktivity internetové společnosti Yahoo. Firmy to uvedly ve společné tiskové zprávě. Transakce znamená konec jedné éry, protože Yahoo je průkopníkem e-mailových účtů zdarma a v minulosti firma spoluurčovala podobu internetu.

Základní internetové aktivity Yahoo zahrnují například webový vyhledávač nebo elektronickou poštu. Verizon jimi podpoří svou internetovou divizi AOL, další zašlou internetovou hvězdu, kterou koupil loni za 4,4 miliardy dolarů. Získá tak mimo jiné přístup k reklamním nástrojům Yahoo a k dalším jejím činnostem, jako je zmíněné webové vyhledávání, elektronická pošta nebo služba pro zasílání zpráv.

„Yahoo nám dává rozsah, a to je to, co je nejzásadnější. Od firmy s miliony zákazníků jdeme k miliardám,“ řekla finanční televizi CNBC výkonná viceprezidentka Verizonu a jeho šéfka pro produktové inovace Marni Waldenová.

Konec hvězdné Mayerové?

Transakce znamená konec jedné éry, protože v minulosti Yahoo spoluurčovala podobu internetu. V posledních letech však rychle ztrácela pozici na trhu a současně s tím bledla i kdysi velká hvězda ředitelky společnosti Marissy Mayerové. Několikrát se spekulovalo i o jejím nuceném odchodu.  

Mayerová uvedla, že plánuje zůstat v Yahoo i po dokončení prodeje. Waldenová, která povede sloučenou společnost, však řekla CNBC, že nové vedení teprve bude určeno.  

Česká stopa Yahoo

Yahoo má na českém trhu vyhledávačů i bezplatných e-mailů podle ředitele specializované agentury Ami Digital Vladana Crhy odhadovaný podíl kolem jednoho procenta a velkým hráčům jako je Google a Seznam.cz příliš nekonkuruje.

„Na rozdíl od zahraničí Yahoo nezískalo v České republice významější podíl, v začátcích jeho pozici na českém trhu v podstatě suploval Seznam. Přímý dopad toho obchodu bude proto v ČR zanedbatelný. Otázkou je, jak to ovlivní globální (zejména asijský) trh, ale to se projeví až v horizontu několika let,“ dodal.

Součástí prodeje není 15procentní podíl v čínském elektronickém obchodu Alibaba Group, podíl 35,5 procenta v Yahoo Japan, některé menší investice či méně důležité patenty. Investice do Alibaby a Yahoo Japan mají hodnotu asi 40 miliard dolarů. Společnost Yahoo měla v pátek tržní hodnotu zhruba 37,4 miliardy dolarů.