Ťok se chce zeptat premiéra, zda má jeho důvěru

K prodloužení smlouvy na provoz mýtného se společností Kapsch mají někteří členové vlády výhrady. Vláda tak přerušila jednání o návrhu do příštího týdne. Zadání zakázky bez výběrového řízení je však podle ministra dopravy Dana Ťoka krizovou a vzhledem k časové tísni jedinou možnou variantou. Věří, že o tom přesvědčí i antimonopolní úřad, aby celý proces nezablokoval, protože to by mohlo znamenat, že nebude možné od začátku příštího roku mýtné vybírat. Žádný plán B pro tuto variantu není připraven. Na otázky k minulosti i budoucnosti mýta odpovídal Dan Ťok (nestr. za ANO) v pořadu České televize Hyde Park.

Ministr Ťok v pořadu připustil, že si klade otázku, zda má ještě důvěru premiéra. Chce se ho na to zeptat a tuto otázku otevřít. Řekl, že není člověkem ultimát a že přišel do vlády problém mýta řešit. 

Kdybych cítil, že v rámci politického boje někdo zablokoval mýto a nechce ho řešit, a radši nebude vybírat mýto, jen aby získal politické body, byl by to pro mě signál, že tam nemám co dělat. Myslím ale, že se k tomuto okamžiku neblížím.
Dan Ťok

Ťok zdůraznil, že žádný z jeho předchůdců problém mýta reálně neřešil. Nikdo z nich neřekl, jak jsou smlouvy s Kapschem napsané a co znamenají, řekl ministr. 

Podotkl dále, že smlouvu s Kapschem v roce 2006 podepsal Milan Šimonovský (KDU-ČSL) a ještě týž rok k ní přibylo několik zvláštních dodatků, ty pokračovaly i za ministra Aleše Řebíčka (ODS). Dodatky nyní prověřuje policie. Vedle podpisů by však podle něho bylo třeba zjistit, kdo smlouvy připravoval. 

Sobotka i Bělobrádek mají výhrady

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) má k návrhu předneseném na vládě výhrady. Chce vědět, jak bude vypadat předání systému Kapschem po prodlouženém provozu. A taky dostat právní záruky, že celý takový postup je legální. Místopředseda vlády Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) uvádí, že za ty dva roky nebylo vše ideální a usnesení vlády nebyla plněna. 

Loni Kapsch vybral od dopravců téměř 10 miliard. Dvě miliardy z toho ale stát zaplatil za provoz systému. Firma nyní uvádí, že je ochotna jednat o slevě. „Může být dvouciferná,“ naznačil jednatel Kapsche Karel Feix. 

Vláda by se měla k návrhu vrátit příští středu. Pokud Ťok doplní požadované informace, nemělo by podle Sobotky nic bránit tomu, aby vzal kabinet plán na vědomí.

60 minut
Ministr dopravy Ťok v Hyde Parku ČT24 o budoucnosti mýta
Zdroj: ČT24

Problém vznikl již dávno

 „Před deseti lety byla na deset let uzavřená smlouva na vybudování systému s provozovatelem, ale bohužel se v dodatcích nepamatovalo adekvátním způsobem na přechod know-how na provoz systému. Takže může nastat situace, kdy od 1. ledna příštího roku bude mít sice stát v majetku hardware, ale nebude mít know-how na provoz,“ konstatoval děkan dopravní fakulty pardubické univerzity Ivo Drahotský. A dodál, že činnost měla být koncepčně řešena dlouhodobě, aby vize státu přecházela přes funkční období ministerstev.

 Platí totiž také to, že zatím nadále bude stavět mýtné brány firma Kapsch, i když v tendru zvítězí jiná společnost. „V dodatku je skutečně uvedeno, že současný provozovatel má právo na výstavbu mýtných bran na dálnicích, které získají stavební povolení do konce příštího roku, tedy i pokud by byl výběr mýtného zajišťován jinak, dohoda dále platí,“ upozornil Drahotský.

Tak dlouho ministr Dan Ťok váhal, až vládě nezbývá nic jiného než smlouvu s Kapschem prodloužit. Je to obrovské selhání, které stát připravuje ročně o několik miliard korun. Systém využívaný Kapschem není možné rozšířit na silnice první třídy, které tak budou dál sloužit jako objízdné trasy pro kamiony.
Matěj Stropnický

 Podle zelených by mělo ministerstvo od překonané a drahé mikrovlnné technologie ustoupit a dát přednost modernímu satelitnímu systému, který již funguje v Německu, v Maďarsku a na Slovensku. Ten umožňuje zpoplatnění nákladní dopravy i na silnicích nižších tříd bez nutnosti stavět nákladné mýtné brány.

Právě na silnicích nižších tříd, které mnohé kamiony ve snaze vyhnout se placení mýtného intenzivně využívají, vznikají největší škody. Průjezd jednoho kamionu, na jehož průjezd nebyly silnice konstruovány, působí škodu odpovídající i podle nejmírnějších propočtů průjezdu 10 tisíc osobních vozů. 

Je otázka, jak se k mýtu postaví antimonopolní úřad

Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci letošního roku. Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu už nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. Má to ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává toho, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody k využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedlo v materiálu ministerstvo.

3 minuty
Události: Spor o mýtný systém pokračuje
Zdroj: ČT24

Zadání bez soutěže chce zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této dohody se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže. 

Ministr dopravy Dan Ťok je přesvědčen, že nenastane situace, že by neměl od příštího roku kdo vybírat mýto. „Je důležité nevyvolávat paniku, že nebudeme vybírat mýto,“ řekl.

Dvě nabídky, ale…

V pořadu Hyde Park se Ťok vyjádřil i k nabídkám dvou firem převzít mýtný systém od Kapsche hned od příštího roku. Od maďarské firmy National Toll Payment Services prý přišel dvoustránkový dopis, že pokud Česko změní zákony za měsíc a vypíše soutěž za dva měsíce, tak je firma schopna státu ušetřit miliardy. Nebyla to tedy žádná oficiální nabídka, chyběla bližší specifikace, řekl Ťok. 

Od SkyTollu přišla podrobnější nabídka, ale uváděla jaké informace bude firma od státu potřebovat. Podle ministra však šlo o stejná data, která stát dlouhodobě není schopen získat od Kapsche. „To potvrzuje stanovisko ministerstva dopravy, že bez těchto informací nelze soutěž vypsat“. 

Proto ministerstvo nyní zahajuje výběr poradce a na to naváže vypsání technologicky neutrální soutěže, kam se budou moci firmy přihlásit. Ťok nepreferuje žádný systém, záleží podle něho na tom, co vše zpoplatnit. Pokud všechny silnice, tak je zřejmě lepší satelitní systém, pokud by šlo hlavně o dálnice a vybrané silnice 1. třídy tak je lepší a efektivnější mikrovlnný systém. 

Nebude-li jasné, co s mýtem, hrozí přesycení českých dálnic kamiony

Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Pokud stát nebude vybírat mýtné, hrozí kromě stamilionových ztrát měsíčně na nevybraném mýtném i další komplikace, upozornil už dříve expert na problematiku mýtného z poradenské společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.

Největší hrozbou je především přesycení české dálniční sítě kamiony, pro které bude výpadek mýta znamenat zajímavou finanční úlevu. Ekonomicky výhodné to bude podle něho zejména pro starší a méně ekologické kamiony, kterým se najeté kilometry vykompenzují tím, že nebudou muset zaplatit mýto.

„Trasu z Bratislavy do Frankfurtu může kamion absolvovat přes Rakousko nebo přes české dálnice. Cesta přes ČR je o pouhých 35 kilometrů delší než spodem přes Rakousko,“ uvedl Zaoral. Například kamion s emisní třídou Euro 3 tak za průjezd po nezpoplatněné české dálnici ušetří na mýtném zhruba 5000 korun. Podobně to podle Zaorala vychází na řadě jiných tras z Balkánu do západní Evropy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 8 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 9 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 16 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
13. 12. 2025

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
13. 12. 2025

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...