Škodovka má nový web: Ukaž VIN kód, já ti řeknu, jestli tvoje auto podvádí

Mladoboleslavská Škoda Auto se rozhodla, že nebude čekat na případnou svolávací akci a pomůže řidičům už nyní zjistit, zda je motor v jejich autě vybaven softwarem, který obchází měření emisí. Spustila proto web, na kterém majitelům stačí vyplnit VIN kód a ihned se dozvědí, jestli se i jejich vozu týká skandál koncernu Vokswagen. Zeptat se ale mohou i na bezplatné infolince 800 600 000.

Už dříve Škodovka uvedla, že podvádějící dieslový motor s typovým označením EA 189 namontovala do celkem 1,2 milionu vozů. Jde o tří a čtyřválcové motory se zdvihovými objemy 1,2, 1,6 a 2,0 litru s emisní normou Euro 5.

Podobné stránky fungují i pro vozy Volkswagen, Audi a Seat.

Společnost je montovala do modelu Fabia II (v letech 2009 až 2014), Roomster (2009 až 2015), Rapid (2011 až 2015), Yeti (2009 až 2015), Octavia II (2009 až 2013) a Superb II (2009 až 2013). V současných modelech by ale tento motor už být neměl.

obrázek
Zdroj: ČT24

Pokud zákazník po ověření na webovkách zjistí, že je v jeho autě problematický motor, nabídne mu stránka automaticky možnost kontaktování smluvního partnera Škody nebo infolinky. S řešením problému pro majitele dotčených aut má pak automobilka přijít během října.

Ve hře je několik řešení

Podle informací agentury Bloomberg zvažuje Volkswagen hned několik možných řešení, co s auty, jež v sobě mají software, který podvádí u emisních testů – od jednoduché softwarové úpravy až po úplnou výměnu automobilu. Výměna vozů ale podle zdrojů agentury představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru.

Náklady na takové úpravy by se pohybovaly v závislosti na zvolené variantě, a to od 20 eur až po 10 tisíc eur. V přepočtu na koruny by to bylo od zhruba pěti set do 270 tisíc. Když pak vezmeme v potaz přiznání VW, že software naistaloval do celkem 11 milionů aut po celém světě, činily by náklady 220 milionů až 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony korun).

obrázek
Zdroj: ČT24

Bloomberg rovněž informuje o tom, že má automobilka do středy představit řešení německým úřadům. Jak ale upozorňují zdroje, postup se může v jednotlivých zemích lišit.

Analytici: Aféra bude stát VW miliardy eur i prvenství na trhu

Podle analytiků bude skandál kolem falšování testů emisí pravděpodobně stát Volkswagen desítky miliard eur a také teprve nedávno vybojované prvenství na automobilovém trhu. Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur (950 miliard korun).

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482 tisíc
vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Podle Tonna však bude pokuta pravděpodobně nižší, pokud bude firma s úřady spolupracovat. Mohla by tak prý činit zhruba 14 miliard dolarů.

O práci se lidé bát zřejmě nemusí

Přestože nový šéf koncernu Matthias Müller uvedl, že změny ve Volkswagenu nebudou bezbolestné, mluvil především o zrušení nebo odsunutí plánovaných investic. Pracovní místa totiž nejsou podle vlivného šéfa závodní rady VW Bernda Osterloha ohrožena. 

„Momentálně, to je dobrá zpráva, žádné důsledky pro pracovní místa nejsou,“ uvedl podle agentury DPA Osterloh na závodní schůzi ve Wolfsburgu. Tento stav podle něj platí pro kmenový personál i pro smluvní zaměstnance. Osterloh ale také zdůraznil, že rozsah krize a její důsledky pro celý koncern nelze předvídat. Nikdo prý nemůže říci, jak budou zákazníci VW na skandál reagovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 5 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 5 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 12 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
08:49Aktualizovánopřed 12 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
včera v 20:26

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
včera v 06:00

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...