Ústavní soud se vrátil k prioritním stavbám z roku 2016. Jejich zrychlené povolení bylo v pořádku

7 minut
Události: Zrychlené posouzení u dvanácti staveb bylo v pořádku, rozhodl Ústavní soud
Zdroj: ČT24

Zrychlené zopakování posouzení vlivu na životní prostředí u dvanácti staveb v roce 2016 bylo v pořádku, rozhodl Ústavní soud. Zamítl tak návrh na zrušení části zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Sporný paragraf zákona mu předložil ostravský krajský soud, na který se obrátili ekologové.

Zákon z roku 2016 stanovil, že u prioritních záměrů vymezených nařízením vlády není nutné opakovat fáze procesu EIA od oznámení záměru přes zjišťovací řízení, vyjádření veřejnosti a samospráv k veřejnému projednání. Místo toho jen k projektům vydalo nové závazné stanovisko ministerstvo životního prostředí (MŽP).

Podle Krajského soudu v Ostravě ale zákon postrádá obecnost, protože se vztahuje pouze na předem určené dopravní záměry. Dále krajský soud poukázal na vyloučení dotčené veřejnosti z projednávání vlivu záměrů na životní prostředí. Podle většiny ústavních soudců však zákon neodporuje ústavě.

Priority? Dvě stavby dodnes nezačaly

Že považuje vydané posouzení vlivu na životní prostředí za propadlé, oznámila Evropská komise české vládě počátkem roku 2016. Šlo o desítky staveb, které měly vydané posouzení podle starého zákona z roku 1992 a se zahájením prací se čekalo již příliš dlouho. Byly mezi nimi i některé, o kterých se vláda domnívala, že by měly začít bezprostředně.

„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury,“ argumentoval tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Problém spočíval hlavně v tom, že by Česko na projekty s propadlou EIA nemuselo získat očekávané příspěvky z evropských fondů. Komplikace však nehrozily projektům, které se v té době již stavěly nebo měly stavební povolení.

Seznam prioritních staveb schválila vláda v létě 2016, předtím prošel parlamentem zákon, kterým se nyní zabýval Ústavní soud a umožnil nahradit EIA zkráceným řízením na ministerstvu životního prostředí. Výjimku si vláda také nechala posvětit Evropskou komisí.

Již finalizace seznamu vzbudila kontroverze, například obce u Prahy byly nespokojené, že na něm nebyla jihovýchodní část Pražského okruhu. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) však upozornil, že stavba nemá územní rozhodnutí a její přípravu brzdí soudní spory s ekologickými organizacemi, proto nebylo její faktické zahájení na pořadu dne a byl čas na plnohodnotný proces EIA. Okruh získal pozitivní stanovisko v listopadu 2017.

Dějinným paradoxem je, že žádná ze staveb označených Sobotkovým kabinetem za prioritní se nezačala fyzicky stavět v nejbližší době po vydání příznivého stanoviska MŽP. Dvě se nestaví dodnes. Jde o dálnici D1 z Přerova na jih do Říkovic, kde přípravu zdržují spory o pozemky, a dálnici D49 od Hulína k Fryštáku, kde přípravu zdržela žaloba, podle které by se stavělo na území, kde žijí vzácná zvířata.

Většina ostatních z dvanácti prioritních staveb se začala stavět až loni nebo letos a hotové by měly být většinou v letech 2021 až 2022. Jako první zahájilo Ředitelství silnic a dálnic výstavbu na dvou úsecích dálnice D6 východně od Nového Strašecí, kde by se mělo začít jezdit již v příštím roce.

  • D1 Říkovice – Přerov: nestaví se
  • D3 obchvat Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín): stavby zahájeny v roce 2019, předpokládané zprovoznění 2022
  • D6 obchvaty Řevničova a Lubence, Nové Strašecí – Řevničov: stavby zahájeny v roce 2017, předpokládané zprovoznění 2020
  • D11 Hradec Králové – Smiřice: stavba zahájena v roce 2018, předpokládané zprovoznění 2022
  • D35 Opatovice nad Labem – Časy, Časy–Ostrov: stavby zahájeny v letech 2018 a 2019, předpokládané zprovoznění 2022
  • D48 obchvat Frýdku-Místku: stavba zahájena v roce 2018, předpokládané zprovoznění 2022
  • D49 Hulín – Fryšták: nestaví se
  • D55 Otrokovice, obchvat jihovýchodní část: stavba zahájena v roce 2018, předpokládané zprovoznění 2021
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice–Votice: stavba zahájena v roce 2018, předpokládané zprovoznění 2021

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...