Podmínkou podle Sobotky je, aby český parlament velmi rychle schválil příslušnou novelu o EIA, kterou už mají poslanci na stole. Sněmovna předlohu ve středu schválila ve zrychleném režimu. Změnu zákona musí ještě schválit Senát a podepsat prezident.
Po prázdninách by pak mohlo být možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět. „Doufám, že opozice bude jednat v národním zájmu a nebude blokovat klíčové dopravní stavby. Navíc je, myslím, zřejmá spoluodpovědnost opozice za to, že nebyly včas připraveny,“ poznamenal premiér.

Dan Ťok
„Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze.“
Dan Ťok
Okruh kolem Prahy má zatím smůlu, nevyšla ani výjimka výjimek
Původně zařadila Sobotkova vláda mezi prioritní stavby také silniční okruh kolem Prahy, pak ho ale po dohodě s Evropskou komisí ze seznamu stáhla s tím, že projekt není dostatečně připravený.
Proti tomu se ale ostře ohradilo hlavní město s tím, že uzavře část městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi pro kamiony delší než 12 metrů. Jenže to se zase nelíbí ministerstvu dopravy.
„Museli jsme ho vyřadit, přestože jsme se snažili ještě o výjimku výjimek, aby zůstal. Evropská komise řekla, že buď tam nebude a pustí to, kdybychom na něm trvali, tak pravděpodobně nebudeme mít nic,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Pro Pražský okruh se podle něj bude hledat speciální cesta, jak projekt prosadit.
Navíc vedle klíčových staveb, které projdou zrychleným řízením, zůstává mnoho dalších staveb, které se opakování EIA zřejmě nevyhnou. Problémy se starými posudky na životní prostředí má totiž v Česku přes sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Opětovné vypracování posudku přitom trvá minimálně rok a půl.
Všechny tyto stavby totiž mají starý posudek EIA vzniklý podle zákona, který platil ještě před vstupem ČR do Evropské unie v roce 2004. Evropská komise ale tyto staré posudky nechtěla uznat.