Ministerstvo dopravy si nepřeje uzavření městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi pro kamiony delší než 12 metrů. Vjezd jim chce zakázat magistrát v reakci na vyřazení dostavby pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi ze seznamu projektů, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA, které posuzuje vliv staveb na životní prostředí.
Praha chce uzavřít část okruhu pro kamiony, ministerstvo protestuje
Zákaz vjezdu pro vozidla delší dvanácti metrů chce magistrát uplatnit do dvou týdnů. Připravuje seznam konkrétních silnic, kam by kamiony nesměly. „Nechte nám osm či devět dnů, než jej doděláme. Věcný záměr by měl jít do rady a následně připomínkového řízení,“ uvedl náměstek primátorky hlavního města pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek (ČSSD).
„Pokavaď by kamiony nemohly na Jižní spojku, která teď slouží místo neexistujícího pražského obchvatu, tak to znamená kolaps v okolních městech. Je to jako by si pražští radní brali za rukojmí nejen kamiony, ale i podniky a obyvatele obcí okolo Prahy,“ komentuje záměr mluvčí ČESMAD BOHEMIA Marin Felix.
„My si jako Praha nikoho jako rukojmí nebereme. Jednoznačně jsme už před mnoha měsíci řekli, že budeme omezovat provoz nákladní dopravy v Praze. To, že Evropská komise nechce umožnit zrychlenou výstavbu okruhu Prahy, je jen akcelerační mechanismus, abychom zrychlili tuto vyhlášku,“ oponuje Dolínek.
Město bude posuzovat auta podle délky proto, že při výstavbě domů firmy používají mixy s betonem. „Ty jsou kratší než 12 metrů, ale jsou těžší než 12 tun, takový zásah do fungování města udělat nemůžeme,“ vysvětlil Dolínek.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda je pro vyhodnocení připravovaného kroku důležitý právě seznam zakázaných ulic. Podmínkou pro zákaz vjezdu, který je v kompetenci města, je vyjádření policie, která posuzuje celkový dopad na dopravní situaci. Část městského okruhu, kterou by ministerstvo na seznamu zakázaných silnic nerado vidělo, slouží jako náhradní trasa za dosud chybějící úsek obchvatu Prahy.
Proti stavbě protestují ekologové
Praha zákazem reaguje na krok vlády, kdy byla část okruhu číslo 511 vyřazena ze seznamu prioritních staveb, které by měly získat posouzení EIA ve zrychleném řízení – stačilo by rozhodnutí kabinetu a ministerstva životního prostředí. Stavbu má nahradit některý z projektů železniční sítě.
Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) stavba nemá územní rozhodnutí. Projekt není připraven, nemohl by proto být financován z evropských fondů. U soudu s protesty proti stavbě uspěly některé nevládní organizace, doplnila mluvčí resortu Petra Roubíčková. O nesouhlasu ekologů podle ní ví i Evropská komise.
Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. Nyní je zbudována zhruba polovina, kupříkladu úsek mezi dálnicemi D1 a D5 a několik kilometrů na východě metropole u Černého mostu. Kontroverze vzbuzující úsek 511 měří 12 a půl kilometru, jeho stavba měla začít v roce 2020.