Významné stavby by se mohly vyhnout opakování EIA. Novela zákona míří k poslancům

Místo nového posudku vlivu na životní prostředí EIA má stačit pouze stanovisko úřadu. Vláda se snaží vyhnout zdržení u deseti klíčových dopravních staveb a poslancům teď poslala novelu zákona, která má přispět k řešení problému s posudky EIA. Pokud se ji podaří prosadit, mohlo by se podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) o stavbách rozhodnout na podzim a v příštím roce by bylo možné začít stavět.

„Pokračujeme v řešení EIA. Vláda schválila a posílá do sněmovny novelu zákona o EIA, která odblokuje významné dopravní stavby v České republice,“ prohlásil na twitterovém účtu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Sněmovna by měla podle představ vlády s návrhem vyslovit souhlas už v prvním čtení.

Pokud by se zvláštní postup u deseti vybraných staveb podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotkova dřívějšího vyjádření padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.

Myslím, že tohle je velmi dobrý výsledek po mnoha měsících vyjednávání s Evropskou komisí a se všemi dotčenými.
Richard Brabec

Problém způsobila Evropské komise, která nechce uznávat starší posudky vzniklé podle zákona platného před vstupem České republiky do Evropské unie. Po dalších jednáních s komisí ze seznamu jedenácti staveb vypadl silniční okruh kolem Prahy. Ministerstvo životního prostředí uvedlo, že projekt není dostatečně připraven a takovým nechce Evropská komise umožňovat zrychlené řízení ani je platit z evropských fondů. Okruh má nahradit jiný projekt, zřejmě železniční.

Chystání výběrového řízení pro tři stavby

Mezi prioritní stavby patří i přeložení dopravy z center Lubenec a Řevničov a úsek Nové Strašecí – Řevničov. Vláda u nich ve středu schválila parametry výběrových řízení. Cena každého ze dvou zmíněných obchvatů vychází na zhruba 1,5 miliardy korun, úsek Nové Strašecí – Řevničov bude stát téměř 1,2 miliardy korun.

V současnosti je čtyřproudá R6 pouze mezi Prahou a Novým Strašecím na Rakovnicku a pak mezi Karlovými Vary a Chebem. Na konci loňského roku byl uveden do provozu čtyřkilometrový úsek mezi Lubencem a Bošovem.

Několik klíčových staveb by sice mohlo projít zrychleným řízením, zůstává ale mnoho dalších případů, které se opakování EIA zřejmě nevyhnou. Problémy se starými posudky na životní prostředí má totiž v Česku přes sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Opětovné vypracování posudku může trvat minimálně rok a půl.