Místo nového posudku vlivu na životní prostředí EIA má stačit pouze stanovisko úřadu. Vláda se snaží vyhnout zdržení u deseti klíčových dopravních staveb a poslancům teď poslala novelu zákona, která má přispět k řešení problému s posudky EIA. Pokud se ji podaří prosadit, mohlo by se podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) o stavbách rozhodnout na podzim a v příštím roce by bylo možné začít stavět.
Významné stavby by se mohly vyhnout opakování EIA. Novela zákona míří k poslancům
„Pokračujeme v řešení EIA. Vláda schválila a posílá do sněmovny novelu zákona o EIA, která odblokuje významné dopravní stavby v České republice,“ prohlásil na twitterovém účtu premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Sněmovna by měla podle představ vlády s návrhem vyslovit souhlas už v prvním čtení.
Pokud by se zvláštní postup u deseti vybraných staveb podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotkova dřívějšího vyjádření padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.
Problém způsobila Evropské komise, která nechce uznávat starší posudky vzniklé podle zákona platného před vstupem České republiky do Evropské unie. Po dalších jednáních s komisí ze seznamu jedenácti staveb vypadl silniční okruh kolem Prahy. Ministerstvo životního prostředí uvedlo, že projekt není dostatečně připraven a takovým nechce Evropská komise umožňovat zrychlené řízení ani je platit z evropských fondů. Okruh má nahradit jiný projekt, zřejmě železniční.
Chystání výběrového řízení pro tři stavby
Mezi prioritní stavby patří i přeložení dopravy z center Lubenec a Řevničov a úsek Nové Strašecí – Řevničov. Vláda u nich ve středu schválila parametry výběrových řízení. Cena každého ze dvou zmíněných obchvatů vychází na zhruba 1,5 miliardy korun, úsek Nové Strašecí – Řevničov bude stát téměř 1,2 miliardy korun.
V současnosti je čtyřproudá R6 pouze mezi Prahou a Novým Strašecím na Rakovnicku a pak mezi Karlovými Vary a Chebem. Na konci loňského roku byl uveden do provozu čtyřkilometrový úsek mezi Lubencem a Bošovem.
Několik klíčových staveb by sice mohlo projít zrychleným řízením, zůstává ale mnoho dalších případů, které se opakování EIA zřejmě nevyhnou. Problémy se starými posudky na životní prostředí má totiž v Česku přes sto dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Opětovné vypracování posudku může trvat minimálně rok a půl.