Stop stav končí, Pražský okruh má opět stanovisko EIA

Jihovýchodní část Pražského okruhu má opět platné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Okruh sice posudek již měl, ale byl tak starý, že loni fakticky „propadl“. Vydání EIA znamená, že silničáři mohou začít připravovat stavební řízení a vykupovat pozemky. Samotná stavba by mohla začít v roce 2020.

Část Pražského okruhu, která povede od Modletic k Běchovicím, se loni nedostala mezi prioritní stavby, které získaly díky zvláštnímu zákonu místo plnohodnotného EIA pouze souhlasná stanoviska ministerstva životního prostředí. Nyní má však opět platný posudek, a tak může pokračovat příprava stavby.

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) zdůraznil, že posouzení vzniklo tak rychle, jak to bylo možné. „Investor – Ředitelství silnic a dálnic – odevzdal dokumentaci EIA v dubnu a ministerstvo životního prostředí, s přihlédnutím k minimálnímu součtu správních lhůt a významu záměru, dodrželo slíbený termín a stanovisko vydalo ještě na podzim,“ uvedl.

2 minuty
UDÁLOSTI: Dokumentace je hotová 15 let, přesto dálnice končí v polích
Zdroj: ČT24

S okruhem musí vzniknout obchvat Běchovic a Úval

Součástí nového EIA je i 40 podmínek, které musí Ředitelství silnic a dálnic splnit. „Jsou to podmínky, které byly dohodnuty s obcemi a dalšími subjekty. Měly by zlepšit hlukovou situaci – především v Běchovicích,“ nastínil ministr Brabec. Mimo jiné musí silničáři zvážit podobu mimoúrovňové křižovatky v Dubči. Zásadní podmínkou však je, že zároveň s okruhem vznikne i další významná silniční stavba – přeložka silnice I/12, která poslouží jako obchvat Běchovic, Újezda nad Lesy a Úval.

ŘSD v současných materiálech uvádí, že ji chce začít stavět v roce 2020, což skutečně koresponduje se zahájením prací na samotném Pražském okruhu. Jejich příprava potrvá ještě tři roky. „V roce 2019 bychom mohli žádat o stavební povolení a v roce 2020 začít stavět,“ nastínil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. S uvedením do provozu se pak počítá v případě běchovického obchvatu v roce 2023 a v případě Pražského okruhu v roce 2024.

Štěrboholská spojka zatím plynule přechází v Pražský okruh. V budoucnu by měla na snímku nahoře být velká křižovatka, kde se bude radiála od okruhu odpojovat.
Zdroj: Jan Kouba/ČTK

Boj o okruh a proti němu

Dokončení jihovýchodní části okruhu, tedy stavby 511, je klíčové takřka pro všechny. Volá po něm Praha, kterou se denně valí i dvacet tisíc kamionů, zejména pak Spořilov. Doprava tam prudce zesílila poté, co se v roce 2010 otevřela jihozápadní část vnějšího okruhu, ale kdo chtěl pokračovat, musel sjet na Jižní spojku, k čemuž nejlépe slouží Spořilovská ulice.

Volají po něm obce a města jižně od Prahy, jako jsou Říčany, kudy rovněž jezdí tisíce kamionů objíždějících Prahu po silnicích II. třídy. Zásadní je pochopitelně i pro řidiče, vnější okruh uleví tomu vnitřnímu, tedy Jižní spojce a navazující Štěrboholské spojce a bude představovat rychlé spojení dálnic D1 (brněnská), D11 (královéhradecká) a D10 (turnovská, potažmo liberecká).

Se stavbou 511 byla v minulosti řada problémů. Navazuje na úsek 512 zprovozněný již před sedmi lety. Přípravu dostavby komplikoval nedostatek peněz, ale také spory o trasu. Nelíbila se především Běchovickým. V roce 2011 dokonce zrušil Nejvyšší správní soud část zásad územního rozvoje, která se týkala Pražského okruhu.

Ještě v té době hovořil tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš o zahájení stavby v roce 2014 nebo 2015 – v tom případě by se nyní již možná chýlila ke konci. Nicméně v roce 2014 se teprve příslušný úsek okruhu vrátil do územně plánovací dokumentace.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ani nyní ještě nejsou spory o trasu okruhu u konce. Na jaře přišel spolek Starostové s požadavkem, aby se plány zásadně změnily. Východní a severní část by pak vznikla v docela jiné trase, která by byla od centra města dále, čímž by se nakonec součástí okruhu nestala již existující část u Černého Mostu.

ŘSD nicméně zůstalo u původně plánované linie, která počítá s tím, že nová dálniční stavba povede od modletické křižovatky na severovýchod mezi Říčany a Kolovraty, potom se stočí na sever a kolem Uhříněvsi a Dubče dospěje ke Štěrboholské spojce. Tam naváže na existující úsek Běchovice–Satalice.

Konečně zdržel přípravu samotný fakt, že trvá tak dlouho. Stavba 511 spadla mezi ty, jejichž EIA prohlásila loni Evropská komise za neplatné, protože posouzení proběhlo podle starého zákona z 90. let. Zároveň se nepodařilo zařadit jihovýchodní část Pražského okruhu mezi stavby, které získaly na základě zvláštního zákona urychleně stanovisko MŽP, které EIA nahrazovalo. Oproti tomu, o čem hovořil v roce 2011 ministr Dobeš, je tedy nyní zpoždění pětileté. Přitom již tehdy by bylo pozdě – oba navazující úseky již stály a jezdilo se po nich. 

Pražský okruh – existující a neexistující (červeně) úseky
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 2 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 4 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 6 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 6 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 7 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 17 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 17 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 17 hhodinami
Načítání...