Nový šéf dopravy. Šestačtyřicetiletý právník, od kterého si experti slibují ostřejší jízdu

Nového ministra dopravy Vladimíra Kremlíka čeká mnoho práce, shodují se dopravní experti. Pozornost by podle nich měl upřít na zjednodušení dopravní výstavby a legislativy nebo liberalizaci železnice. Šestačtyřicetiletý Kremlík, který je teď náměstkem Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), by měl ve funkci nahradit odstoupivšího Dana Ťoka (za ANO).

„Na ministerstvu je nyní spousta zatuchlých věcí, se kterými je potřeba pohnout,“ komentoval změnu v čele resortu předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. Kremlíka, se kterým se poznal při společném působení na ministerstvu dopravy, označil za schopného manažera, který by měl být schopen ministerstvo rozhýbat. Překážkou podle Šípa není ani Kremlíkovo současné působení mimo dopravu.

Mezi hlavní priority, na které by se měl nový ministr zaměřit, Šíp jmenoval další úpravy stavebního práva, liberalizaci na železnici nebo zefektivnění práce na Ředitelství silnic a dálnic.

Této nabídky si velmi vážím, je pro mě oceněním mého dlouholetého působení ve prospěch státu. Předpokládám, že budu jednat s panem prezidentem a další postup bude pak záležet na panu prezidentovi a panu premiérovi.
Vladimír Kremlík
možný ministr dopravy

Pro řadu odborníků je jméno nového ministra velkou neznámou. Překvapením byl výběr pro prezidenta Svazu dopravy Jaroslava Hanáka. „Nicméně věříme, že své zkušenosti jak z resortu, tak ČD Cargo či letiště využije na maximum při vedení ministerstva dopravy,“ uvedl Hanák. Kremlíkovi by podle něj měla pomoci i jeho právní praxe.

Bude toho moc

Od nového šéfa resortu dopravy bude svaz chtít řešit zejména výstavbu infrastruktury a její financování, liberalizaci železnice a také kroky, které by měly pozvednout vodní dopravu v Česku. Důležitý bude podle Hanáka také plynulý přechod na nový mýtný systém.

Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře bude Kremlík potřebovat po nástupu do funkce čas. „Každému to na této pozici trvá. Pan Kremlík může mít trochu náskok, když už na ministerstvu v minulosti působil, ale na začátku toho bude mít opravdu moc,“ řekl. Výběr nového ministra Hromíř zatím nekomentoval, chce se s ním nejprve seznámit.

Kamionoví dopravci po něm budou žádat zejména dokončení jednání okolo evropského silničního balíčku, který by měl vyjmout dopravu z uplatňování pravidel minimální mzdy v EU. Sdružení bude s novým ministrem chtít jednat také o mezinárodní kamionové dopravě, jejíž podíl už několik let klesá, a také o vyřešení financování dopravní obslužnosti v regionech.

Šestačtyřicetiletý právník, který zastupoval stát ve věcech majetkových

Vladimír Kremlík pochází z Čáslavi, vystudoval bakalářský obor sociální práce na Vysoké škole pedagogické v Hradci Králové (nyní Univerzita Hradec Králové), později absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, kde také získal titul JUDr.

Začínal jako právník ve Fondu národního majetku (FNM), v roce 2002 krátce pracoval na Úřadu vlády, poté byl ředitelem sekce v ÚZSVM a následně i ředitelem vzdělávací a konzultační společnosti Institut sociálního rozvoje.

S ministerstvem dopravy, které nyní povede, má svou zkušenost. V roce 2007 tam byl správním ředitelem. Poté působil jako manažer v Letišti Praha a mezi roky 2008 a 2011 pracoval jako koncipient v kanceláři Rowan Legal. Poté zamířil do Advokátní kanceláře Volopich, Tomšíček & spol. Po složení advokátní zkoušky působil tři roky jako samostatný advokát.

Působil v Západočeské plynárenské i Letišti Praha

Během kariéry prošel orgány řady firem, během zaměstnání ve FNM působil mimo jiné v dozorčí radě Východočeské energetiky, společnosti Thermal-F nebo Západočeské plynárenské, byl také v představenstvu Českých aerolinií.

Po příchodu na ministerstvo dopravy před 12 lety zasedal v dozorčí radě Řízení letového provozu a Letiště Praha, byl i ve správní radě společnosti ČD Cargo.

Několik let jako externista přednášel na České zemědělské univerzitě finanční právo, působil i jako konzultant Komory pro hospodářské styky se Společenstvím nezávislých států (SNS – organizace, která zastřešuje několik bývalých republik Sovětského svazu včetně Ruska).

Před příchodem na FNM působil jako poradce tehdejšího místopředsedy Senátu za sociální demokracii Jaroslava Musiala a jako asistent tehdejšího místopředsedy vlády Pavla Rychetského. Od září 1999 byl také poradcem prvního místopředsedy Fondu národního majetku Jiřího Havla.

Chvíli radil premiéru Špidlovi

Z Fondu národního majetku v roce 2002 podle tisku odešel kvůli sporu, který vznikl mezi prezidiem a výkonným výborem v souvislosti s plánovanými transakcemi podniku ČEZ. Fond předtím na mimořádné valné hromadě zabránil ČEZ v nákupu státních podílů v osmi regionálních distribučních společnostech a prodeji 66procentního podílu ČEZu provozovateli přenosové soustavy ČEPS. O prodeji rozhodla vláda, spojení distributorů s výrobou v dnešní ČEZ se později uskutečnilo.

Poté Kremlík, který v 90. letech vstoupil do ČSSD, patřil mezi poradce sociálnědemokratického premiéra Vladimíra Špidly, z úřadu vlády ale po třech měsících přešel na krátce předtím vzniklý Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.