Dan Ťok skončí ve vládě. Kritiku odmítá, cítil, že se ho snažil oslabit Kapsch

7 minut
Události: Dan Ťok opouští ministerstvo dopravy, demisi podal už v lednu
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce odejít z vlády. Již se dohodl s premiérem Andrejem Babišem (ANO), který by také měl stanovit, kdy přesně ministr skončí. Ačkoli se spekulovalo o Ťokově odvolání z vlády, ten zdůraznil, že jde o dobrovolný odchod, ke kterému se chystal již od ledna. Zároveň obvinil společnost Kapsch, že se ho snažila oslabit.

„Dlouhodobě chci z vlády pryč, už nechci být v politice. Už jsem se na tom dohodl s panem premiérem,“ řekl Dan Ťok serveru Novinky.cz, který informaci přinesl jako první. Dodal, že se s Babišem dohodli, že svůj úmysl odejít nebude nikde potvrzovat. „Ale mám pocit, že ta dohoda vypršela a je všechno venku,“ podotkl. Politice se dále již nechce věnovat.

Ťok upřesnil, že demisi podal již v lednu, Andrej Babiš ji ale tehdy nepřijal. „Teď nechávám na panu premiérovi, ať udělá aranžmá,“ řekl. Svůj konec vysvětlil únavou „z útoků, které jsou na mě, a z věcí, které se řešily mimo“. „Musím říct, že i po vyšetřování policie se potvrdil můj názor, že někdo pracoval na tom, aby byl slabý ministr a aby mohl dělat mýto způsobem, kterým ho dělat chtěl,“ řekl. Upřesnil, že si myslí, že se o oslabení ministra snažila společnost Kapsch, která provozuje mýtný systém, ale v novém tendru neuspěla.

6 minut
Ministr dopravy Dan Ťok ke svému odchodu z funkce
Zdroj: ČT24

Dan Ťok je nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatného Česka, úřad zastával ve třech vládách – Sobotkově a obou Babišových. Jmenován byl 4. prosince 2014, nahradil Antonína Prachaře (ANO), který po necelém roce na ministerstvu rezignoval. Ťok se tak stal desátým šéfem resortu za posledních šest let.

Kdo teď na ministerstvo přijde, Dan Ťok neví a nemá ambici svého nástupce navrhnout. „Jsem přesvědčen, že svému nástupci přenechám mnohem méně problémů, než jsem zdědil já,“ poznamenal. Zváží ještě, zda se vzdá rovněž svého poslaneckého mandátu.

Vztah Babiše a Ťoka byl sinusoidový. Babiš ho dokázal chválit, ale také se k němu uměl chovat až lidsky nepříjemně.
Kamil Švec
politolog, analytik ČT

Ve funkci čelil Dan Ťok opakovaně kritice, že se otevírá příliš málo nových úseků dálnic, například loni to byly necelé čtyři kilometry a šlo jen o jednu dálnici. Sám Ťok kritiku odvracel s tím, že za předcházejících ministrů se stavby řádně nepřipravovaly a upozorňoval, že v jeho éře se naopak leccos začalo stavět. V současnosti se budují například dlouhé úseky dálnic D3, D11 nebo D35. Za jeho působení se zrekonstruovalo nebo otevřelo zhruba 80 kilometrů dálnic, třeba ve směru na Ústí nad Labem nebo Hradec Králové.

Jako svoji chybu připustil končící ministr především to, že se dlouhodobě nedaří odstranit všechny billboardy od dálnic. „Měl jsem být více ostražitý v tom, co jsem sliboval, protože jsem slíbil, že bude akce kulový blesk vůči billboardům. A vůbec jsem si neuvědomil, že to nemusí vyjít, protože jsme se drželi v zákoně. Těch útoků, aby se tato pasáž zrušila, bylo hodně. A pak jsem říkal, že je vyhráno. Ale není – dokud je u silnice poslední billboard, který tam nemá být,“ zhodnotil Ťok.

V době, kdy byl Ťok v úřadu, dokončilo ministerstvo také tendr na nového provozovatele mýtného systému, byť i kvůli jeho zdlouhavé přípravě čelil ministr kritice. Loňské dokončení tendru ale považuje Ťok za svůj úspěch.

Koncem loňského roku zkomplikovaly jeho situaci také problémy se zpožděním při modernizaci dálnice D1, které přispěly ke kolapsu dopravy, když nasněžilo.

4 minuty
Dan Ťok skončí ve vládě
Zdroj: ČT24

Opoziční kritika neutichá. Že setrval ve funkci tak dlouho, nelze rozumně vysvětlit, míní Fiala

Poté, co Ťok připustil, že skončí ve vládě, řekl předseda nejsilnější opoziční strany ODS Petr Fiala, že šlo vesměs o neúspěšného ministra. Připomněl aktuální kauzu kolem antimonopolního úřadu, ve které figuruje také místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek. Ten sám řekl, že v době, kdy se vybíral nový provozovatel mýtného systému, jednal s jeho současným provozovatelem Kaspchem. Ťok o tom nevěděl.

„Ministr Ťok byl nejdéle sloužícím ministrem dopravy. Ale neúspěšným. Jeho setrvání ve funkci po tak dlouhou dobu lze těžko rozumně vysvětlit. Otázka také je, co vlastně řídil. Kauza kolem Kapsche ukazuje, že o dopravě jednali úplně jiní lidé z ANO,“ uvedl Fiala na sociální síti. 

Podle předsedy KDU-ČSL Marka Výborného jsou politickým odkazem Dana Ťoka „problémy s tendrem na mýto, soustavné kolapsy D1, stav na železnici“. Domnívá se, že ministr „nezvládá řídit svůj resort“.

„Každý, kdo jezdí po dálnici D1 a zažívá tam to, co zažívá, musí mít z rozhodnutí pana ministra radost. Věřím, že premiér najde do čela resortu někoho mnohem lepšího,“ komentoval Ťokův odchod předseda STAN Petr Gazdík.

Také komunisté, kteří Babišovu vládu podpořili, měli vůči Ťokovi námitky. „Jeho působení vnímám velmi problematicky. Jenom si vezměte problémy s D1, havárie na dráze, docela nekoncepční věci, které jsou tady, současný stav ČSA…,“ vyjmenoval předseda KSČM Vojtěch Filip.

Dan Ťok hovořil o svém možném konci již dříve. Když první vláda Andreje Babiše nezískala důvěru a Babiš sestavoval druhý kabinet, dal Ťok najevo, že by v něm již nechtěl být. Nakonec však zůstal. Sám premiér ho ale kritizoval třeba za slabou mediální prezentaci, nedostatečnou „akčnost“ a vyčítal mu, že není dost důrazný.

V pondělí ale premiér Babiše prohlásil, že Ťok se nemá za co stydět. Odvedl podle něj „strašně“ práce včetně kroků proti korupci či transparentního výběru provozovatele mýtného systému.

12 minut
Události, komentáře: Konec ministra Ťoka
Zdroj: ČT24

Ťok resort stabilizoval, hodnotí odborníci

Odborníci Ťokovi zase vyčítají, že se mu nepodařilo rychle odstranit billboardy od dálnic, což jako svoji chybu vnímá i samotný ministr. Stejně jako on ale vidí jeho úspěch ve stabilizaci resortu. „V práci Daniela Ťoka coby ministra dopravy vidíme negativa i dílčí pozitiva. Infrastruktura se buduje velmi pomalu, stavba dálnic se neustále odsouvala. Stejně tak negativně hodnotíme problémy kolem veřejné soutěže na mýtný systém. Pozitivně ale vnímáme, že se ministerstvu dopravy opakovaně podařilo zajistit dostatek financí na rekonstrukce silnic nižších tříd nebo celkovou stabilitu resortu,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Stabilita, kterou ministr znamenal, umožnila podle tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíře potřebné legislativní změny, které při častém střídání ministrů nebyly možné. Projevilo se to podle něho i ve zklidnění situace ve společnosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a přinese to i viditelnější výsledky ve výstavbě infrastruktury. 

Bude Ťok sám? S Novákovou Babiš nemluvil

V blízké budoucnosti by mohli vládu kromě něj opustit i další členové. Spekuluje se, že by premiér Babiš mohl nahradit i ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou (za ANO) nebo ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (za ANO). Nováková sama ještě neví, co ji čeká. „Je to na panu premiérovi, jak se rozhodne,“ uvedla a dodala, že s ní o setrvání ve vládě Babiš nehovořil.

Jasněji by mohlo být ve středu, kdy se Babiš sejde s prezidentem Milošem Zemanem, aby možné změny ve vládě probrali. Ani jméno Ťokova nástupce nechtěl Babiš před schůzkou s prezidentem upřesnit. 

Šedesátiletý rodák z Uherského Hradiště vystudoval Fakultu strojního inženýrství na VUT v Brně a zprvu pracoval jako konstruktér a později v manažerských pozicích v První brněnské strojírně. Odcházel z ní jako generální ředitel, v 90. letech a minulém desetiletí pracoval v obdobných pozicích i v dalších firmách – ABB Energetických systémech, české a slovenské pobočce Alstomu, Jihomoravské plynárenské, KKCG a nakonec ve stavební společnosti Skanska. Odtud pak koncem roku 2014 odešel na ministerstvo dopravy.

Jako nástupce Antonína Prachaře (ANO) si Dana Ťoka vybral tehdejší vicepremiér a předseda koaličního hnutí ANO Andrej Babiš. Ťok přišel do úřadu v situaci, kdy se nedařilo vypsat tendr na nového provozovatele mýtného systému a také v době, kdy předchozí politická a personální rozhodnutí zkomplikovala přípravu nových staveb na ŘSD.

V době ministerského působení Dana Ťoka ministerstvo výběr provozovatele mýtného systému dokončilo, pokračovala modernizace dálnice D1 zahájená již za ministra Zbyňka Stanjury. Začala příprava nových staveb, otevírání nových úseků šlo však pouze pomalu. Přesto se v éře Dana Ťoka podařilo zprovoznit dálnici D8 v celé délce a také dálnici D11 až do Hradce Králové. V době, kdy byl Ťok ministrem dopravy, proběhlo také přeznačení většiny rychlostních silnic na dálnice, čímž se formálně výrazně prodloužila dálniční síť.

Dan Ťok
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 3 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 6 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 7 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 7 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 10 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 11 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 15 hhodinami
Načítání...