Jedna jízdenka na vlak pro všechny dopravce není například v Německu problém. Česko by se tomu mohlo přiblížit už za dva roky, slibuje ministerstvo dopravy.
Jedna jízdenka pro všechny vlaky, ať už modré, žluté či černé? Možná už za dva roky
Zatímco v Bavorsku je možné na jeden lístek cestovat vlaky až jedenácti různých dopravců, v Česku si jízdenku od konkurence nejde koupit ani na pokladně přímo na nádraží. Někdy tak musí cestující nastoupit do vlaku bez jízdenky.
Jednotné jízdenky se u nás prodávají jen ve výjimečných případech a pouze v regionech, kde se dopravci dohodli. Na dálkové spoje ale zatím neexistují. Všichni soukromí dopravci přitom tvrdí, že by s jejich zavedením neměli problém.
„České dráhy jsou připraveny nad materiálem ministerstva dopravy o jednotném odbavení cestujících diskutovat,“ tvrdí mluvčí národního dopravce Radka Pistoriusová.
Podobně mluví i zástupce „žlutých vlaků“. „RegioJet určitě podporuje to, aby si vlakoví dopravci navzájem jízdenky uznávali,“ potvrzuje mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.
Největší problém je dohodnout se na jednotných cenách. „Kdyby se opravdu chtěli dohodnout, tak už by dávno jednotný tarif měli. To, co nemáme, je povinná jednotná jízdenka, a tu chceme zavést,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Ministerstvo dopravy teď připravuje povinný jednotný tarif v dálkové dopravě. Platit by měl od roku 2020. „Těžká část je clearing, tedy nastavení centra, které bude vypočítávat přesně cenu jízdenky,“ dodává Neřold.
I tak by ale měli mít dopravci možnost nabízet vlastní výhodnější jízdenky, plánuje úřad.